Site icon Bizrun.pl

Znajdź swoje miejsce na rynku

Coś musi wyróżniać Twoją firmę spośród innych. Jeśli chcesz zdobyć kawałek rynku dla siebie, najpierw powinieneś ustalić, na który kawałek tego tortu masz ochotę.

Błędem popełnianych przez wielu przedsiębiorców jest zbyt szerokie określanie grupy docelowej dla swoich produktów i usług. Małe (a czasem i większe) firmy tak bardzo boją się, by nie zniechęcić do siebie żadnego potencjalnego odbiorcy, że w efekcie tworzą ofertę maksymalnie uniwersalną.

Od dawna jednak wiadomo, że co jest dla każdego, jest dla nikogo. Nijakość to najprostszy sposób, by wypaść z rynku, zanim jeszcze poważnie się na nim zaistnieje.

Przede wszystkim ustal, co możesz zaoferować klientom.

Jeśli produkujesz odkurzacze, pomyśl, co może odróżniać Twoje urządzenia od tych, które proponują konkurenci. Czy będzie to przewaga technologiczna, dłuższa gwarancja, a może bogatsza paleta kolorów?

UWAGA! W zależności od tego, co masz do zaoferowania, inny będzie Twój „target”, czyli grupa docelowa.

Dłuższą gwarancją i prostotą obsługi przekonasz do siebie starszych klientów, którym zależy na kupnie produktów, które nie będą sprawiały problemów podczas użytkowania i mogącym służyć przez wiele lat. Jeśli natomiast skojarzysz swoje odkurzacze z bogatą paletą kolorów i niezwykłym designem, masz szanse pozyskać ludzi młodych.

Co by się stało, gdybyś chciał trafić jednocześnie do starszych i młodszych klientów? Stworzyłbyś sprzęt, który nie będzie zbyt kontrowersyjny dla osób dojrzalszych, ale który nie przykuje także zainteresowania młodych. Dla starszych Twoje produkty mogą okazać się zbyt ekstrawaganckie, a dla młodych zbyt klasyczne. Jedni i drudzy nie będą zadowoleni.

WAŻNE! Nawet jeśli działasz w branży mocno konkurencyjnej, prawie zawsze możesz znaleźć swoją niszę.

Czy w Twojej branży ktoś starał się przygotować specjalną ofertę dla nastolatków? Czy gdybyś postawił na łatwość obsługi, mógłbyś liczyć na rzeszę klientów wśród emerytów? A może Twoje usługi mogą zostać tak zmodyfikowane, by trafiły w potrzeby młodych matek?

Gdy już ustalisz, do kogo chcesz kierować swoją ofertę i określisz, w jaki sposób Twoja działalność będzie zaspokajała specyficzne potrzeby określonej grupy docelowej, skup się na zbudowaniu spójnego przekazu marketingowego.

Twoje działania informacyjno-promocyjne powinny zmierzać do tego, by wszyscy ludzie, którzy będą mieli do czynienia z Twoją działalnością, jednoznacznie kojarzyli ją ze specjalizacją, jaką świadomie obrałeś.

Dzięki temu będziesz mógł stać się liderem w swojej części rynku.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version