Site icon Bizrun.pl

Jak bezpiecznie kupować w internecie?

Kilka miliardów złotych – tyle co roku konsumenci wydają na zakupy on-line w Polsce. Co zrobić by nie stracić pieniędzy kupując książki, buty lub ubrania niewychodząc z domu?

Wygodny fotel, ciepła herbata i można kupować. Zakupy w sieci są bardzo przyjemne: szybkie, łatwe, wygodne. Jeszcze niedawno nie były zbyt bezpieczne. Jednak obecnie e-sklepy, chcąc zwiększyć przychody oraz zdobyć zaufanie kupujących, zapewniają im coraz większe bezpieczeństwo. Wiadomo, że zawsze jakieś ryzyko jest. By zapobiegać wszelkim możliwym zagrożeniom, wystarczy zastosować w praktyce kilka rad.

Jednym z najpoważniejszych problemów jest lęk przed utratą pieniędzy wpłaconych za towar kupowany w internecie. Boimy się szczególnie przelewów internetowych. Pamiętaj jednak, że po zleceniu przelewu z internetowego konta zawsze zostaje ślad. Nawet jeśli zostaniesz oszukany, łatwo będzie wykazać, że określona kwota została przelana.

Jeśli korzystasz z karty kredytowej, użyj takiej przeznaczonej wyłącznie do transakcji internetowych lub też określ limit takiej transakcji. Unikniesz dzięki temu ryzyka utraty wszystkich środków w razie próby wyłudzenia pieniędzy przez nieuczciwego sprzedawcę.

Aby zwiększyć bezpieczeństwo transakcji w sieci, warto stosować się do poniższych zasad:

1. Sprawdź, czy w sklepie można dokonywać płatności np. za pośrednictwem partnera rozliczeniowego (przykładowo PayU). Działalność takiego podmiotu podlega kontroli Komisji Nadzoru Finansowego, co gwarantuje całkowite bezpieczeństwo transakcji. Często zdarza się, że partnerzy rozliczeniowi zanim podpiszą umowę z konkretnym sklepem internetowym, dokładnie go sprawdzają. To zwiększa wiarygodność.

2. Kluczową kwestią jest sprawdzenie danych firmy. Nazwa firmy, adres siedziby, to podstawowe informacje, które muszą znaleźć się na stronie sklepu internetowego. Ponadto sklep powinien także podać NIP, REGON lub/i KRS. Dzięki nim można sprawdzić firmę w odpowiednich rejestrach i przekonać się, czy np. nie jest to firma w upadłości. Wiarygodny przedsiębiorca nie ma nic do ukrycia, dlatego bez kłopotu przedstawi pełne dane. Będziemy też dzięki temu wiedzieć, czy firma, od której kupujemy konkretny produkt, jest zarejestrowana w Polsce.

3. Każdy sklep internetowy powinien mieć też regulamin. W nim musi znajdować się określenie podmiotu, który odpowiada za działalność sklepu internetowego. Należy również sprawdzić, w jaki sposób sklep załatwia zwroty towarów i jak reaguje na reklamacje. Zwróć szczególną uwagę, czy regulamin zakupów nie daje możliwości wykorzystania twoich danych osobowych czy informacji o transakcji w innym celu niż tylko sprzedaż tego konkretnego produktu. Może się bowiem zdarzyć, że akceptując regulamin, wyrazisz zgodę na udostępnienie danych innym podmiotom, które będą np. wysyłać reklamy produktów, których sobie nie życzysz.

4. Chroń dane osobowe. Sklep internetowy jest zobligowany do tego przez Ustawę o Ochronie Danych Osobowych. Musi zrobić wszystko, by nikt niepowołany nie miał do nich dostępu. Jako kupujący sprawdź czy dane wysyłane są w sposób zabezpieczony. W trakcie wizyty na stronie www, w okienku adresu pojawia się zielone pole. Można sprawdzić tam certyfikat bezpieczeństwa, który jest wydany dla danego sklepu (w starszych przeglądarkach pojawia się ikonka kłódki). To tzw. certyfikat SSL. Jeżeli strona przekierowuje nas do adresu, który zaczyna się od „https”, możemy mieć pewność, że jest to witryna bezpieczna.

Pamiętaj, ze certyfikatu bezpieczeństwa SSL nie można wystawić samodzielnie. Musi to zrobić odpowiedni Urząd Certyfikujący. Najbardziej wiarygodne marki certyfikatów to: VeriSign, Comodo, GeoTrust, Thawte, GlobalSign.

6. Pamiętaj o codziennej higienie komputera. Korzystaj z programu antywirusowego, włącz zaporę firewall, rób aktualizacje systemu.

– Analizy stawiają jednoznaczną diagnozę. Rynek sprzedaży w internecie nabrał wiatru w żagle – mówi Magdalena Szmidt z firmy Pkt.pl, właściciela serwisu Alejahandlowa.pl. – Zgodnie z najnowszymi badaniami E-commerce Index, w ciągu 2011 roku polski rynek e-commerce wzrósł o 32 proc. i osiągnął wartość prawie 18 mld złotych. Z tego wzrostu skorzystali nie tylko najwięksi gracze. Mali przedsiębiorcy uczestniczący w badaniu wskazywali, że w ciągu ostatniego roku przychody ich e-sklepów wzrosły, a 63 proc. spodziewa się tego samego w bieżącym roku. Warto korzystać z tych wzrostów i zadbać o bezpieczeństwo e-zakupów, aby przyciągnąć i utrzymać jak najwięcej klientów – dodaje Szmidt.

Fot. Getty Images

Exit mobile version