Site icon Bizrun.pl

Którym markom ufają Polacy?

Polacy największym zaufaniem darzą firmy oferujące produkty i usługi wysokiej jakości, natomiast mniej ważne jest dla nich pochodzenie marki.

Wyniki badania European Trusted Brands 2013 pokazują, iż Polacy w kwestii zaufania do marek są zdecydowanie bardziej wymagający niż statystyczni Europejczycy. Częściej zwracamy uwagę na to, czy firma oferuje produkty lub usługi wysokiej jakości oraz czy marka jest wiarygodna. Duże znaczenie ma również fakt, czy znamy markę z własnego doświadczenia, a także to, czy firma rozumie potrzeby klientów.

Podczas tegorocznej gali nagrodzone zostały nie tylko marki najbardziej godne zaufania, ale także – po raz pierwszy w historii – osobistości, które Polacy obdarzyli największym zaufaniem. Najbardziej cenionym sportowcem został Adam Małysz, aktorem – Bogusław Linda, przedsiębiorcą – Jan Kulczyk, politykiem – Donald Tusk, muzykiem – Piotr Rubik, natomiast dziennikarzem telewizyjnym – Kamil Durczok.

Laureaci Złotych i Kryształowych Godeł

Podczas Gali European Trusted Brands 2013 przyznawane były dwie równorzędne nagrody. Złote Godła zostały wręczone markom, które otrzymały najwięcej spontanicznie oddanych głosów w swojej kategorii.

Kryształowe Godła powędrowały natomiast do marek, które zostały przez konsumentów najwyżej ocenione według 5 kryteriów: jakość, stosunek wartości do ceny, wizerunek, zrozumienie potrzeb klienta i społeczna odpowiedzialność.

Wyniki badania European Trusted Brands 2013 pokazały, że najczęściej wymienianą marką godną zaufania, we wszystkich kategoriach, jest Rossmann – wybrało ją 66% ankietowanych. Najwyższe oceny za poszczególne kryteria otrzymała marka Ziaja.

Laureatów Złotych i Kryształowych Godeł wyłoniono w 36 kategoriach. Siedem marek otrzymało oba wyróżnienia: Itaka, Allegro, Falvit, Winiary, Nestlé, Dbam o Zdrowie i Rossmann.

Nokia i Samsung liderami zaufania wśród marek technologicznych

Spośród marek związanych z nowymi technologiami największym zaufaniem Polacy darzą Nokię – aż 45% rodaków wybrało tę markę jako godną zaufania w kategorii Telefon komórkowy/smartfon. Nokia od 5 lat zajmuje w Polsce najwyższe miejsce na podium, choć w tym roku uzyskała gorszy wynik niż w latach ubiegłych.

O ile Nokia jest marką wymienianą przez respondentów najczęściej, Kryształowe Godło należy do marki Samsung, którą konsumenci cenią w szczególności za stosunek wartości do ceny, zrozumienie potrzeb klienta i społeczną odpowiedzialność.

PKO BP, PZU i Visa liderami w kategorii instytucji i produktów finansowych

Najbardziej zaufanym bankiem w Polsce jest PKO BP, który z wynikiem 27% głosów zdystansował konkurencję. Wśród instytucji finansowych drugą silną marką na rynku jest obecnie PZU − najbardziej godne zaufania towarzystwo ubezpieczeniowe w Polsce w opinii 42% ankietowanych.

Co ciekawe, w tym segmencie największe, bo aż 60-procentowe poparcie zyskała marka Visa, od wielu lat utrzymująca pozycję lidera w kategorii Karta płatnicza.

Jakim markom z branży FMCG ufają Polacy?

Nivea została wybrana marką godną zaufania w aż trzech kategoriach: Kosmetyk do pielęgnacji skóry, Kosmetyk zapachowy/kolorowy oraz Kosmetyk do pielęgnacji włosów. To niezaprzeczalny sukces, tym bardziej godny odnotowania, że z roku na rok Nivea cieszy się coraz większym zaufaniem ankietowanych.

Wśród producentów żywności liderem pozostaje marka Winiary. Jako godną zaufania wymieniło ją dwa razy więcej respondentów niż przed rokiem (17%).

Sukces z poprzednich lat powtórzyła też marka Żywiec Zdrój, tegoroczny laureat Złotego Godła w kategorii Woda, uzyskując dwa razy więcej głosów (30%) niż jej największy rywal – Cisowianka. Markę Cisowianka respondenci docenili natomiast za jakość, stosunek wartości do ceny oraz wizerunek, dzięki czemu została ona laureatem Kryształowego Godła.

Audi i Toyota zwycięzcami wśród marek motoryzacyjnych

Najbardziej godną zaufania marką samochodu jest Audi (13%). Marka awansowała z czwartej pozycji w roku ubiegłym (8%), tym samym pokonując zeszłorocznego laureata – markę Opel.

Co ciekawe, na tle innych narodów uczestniczących w sondażu, tylko Polacy wybrali Audi jako markę samochodu najbardziej godną zaufania. Choć marka ta została przez respondentów bardzo wysoko oceniona, w szczególności za jakość i wizerunek, Kryształowe Godło należy do marki Toyota, która wygrała dzięki wysokim ocenom za stosunek wartości do ceny oraz społeczną odpowiedzialność.

Stacja benzynowa i producent żarówek też mogą być „eko”

Ważnym elementem badania European Trusted Brands 2013 jest ranking zaufania do marek dbających – zdaniem konsumentów – o ochronę środowiska.

W tym roku w tej kategorii zwyciężyła marka sprzętu oświetleniowego – Osram. Wybrało ją 60% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazła się sieć stacji benzynowych Orlen (40%), a na trzecim – marka Duracell (34%).

Wyróżnienie marek należących do dużych koncernów przemysłowych pokazuje, że niezależnie od branży w jakiej działa firma, działania na rzecz ochrony środowiska są doceniane przez konsumentów.

Exit mobile version