„Po wejściu do supermarketu prawie na pewno skręcisz w prawo” – twierdzi Charles Duhigg, autor „Siły nawyku”. – „Dlatego też handlowcy zapełniają prawą stronę sklepów produktami, które przynoszą największe zyski, licząc, że z miejsca je kupisz”.
Inny trik to umieszczanie na początku sklepu stoiska z owocami i warzywami.
Charles Duhigg, amerykański dziennikarz biznesowej sekcji „The New Jork Timesa” udowadnia, że ponad 40 proc. naszych codziennych decyzji podejmujemy pod wpływem nawyków, a nie świadomych wyborów. W książce „Siła nawyku” pasjonująco opisuje świat biznesu, analizując wpływ nawyków na funkcjonowanie firm.
Pod lupę bierze m.in. amerykańską sieć supermarketów Target, która stworzyła algorytm pozwalający identyfikować wśród klientów kobiety w ciąży, na podstawie ich nawyków zakupowych. Specjaliści zatrudnieni przez Target doszli do takiej perfekcji, że są w stanie określić nawet, w którym trymestrze ciąży jest kobieta. A wszystko po to, by wcześniej niż konkurencja zdobyć i kusić klientów.
W „Sile nawyku” znajdziemy także brawurowo opowiedzianą historię Paula O’Neila, który obejmując stanowisko dyrektora generalnego firmy Alcoa, zaproponował nowe, niekonwencjonalne podejście do kwestii bezpieczeństwa pracy. Diametralnie zmienił nawyki podwładnych, w konsekwencji doprowadzając do pięciokrotnego wzrostu wartości akcji firmy.
Duhigg opisuje także historię kampanii reklamowej pasty Pepsodent, która zmieniła niechętnie używany specyfik w jeden z najbardziej rozpoznawalnych produktów na świecie, kreując u klientów nowe nawyki.