Site icon Bizrun.pl

Princess Amalia w Warszawie

Zabytkowy samolot Douglas DC-3 Dakota, noszący imię holenderskiej księżniczki wylądował na warszawskim lotnisku Babice.

Samolot wyprodukowano podczas II wojny światowej w kalifornijskiej fabryce zatrudniającej same kobiety i przekazano Air Force do działań wojennych.

Siły alianckie korzystały z niego między innymi podczas operacji „Market Garden” wraz z polskimi żołnierzami na pokładzie. Po tym jak książę Holandii Bernhard odkupił samolot od generała Eisenhowera, maszyna służyła jako samolot rządowy.

Dopiero w 1998 r., po wieloletnim pobycie w muzeum, maszyna przeszła gruntowny remont, dzięki czemu może ponownie uczestniczyć w ruchu lotniczym, wykonując loty w barwach historycznych KLM i nosi imię „Princess Amalia” – na cześć najmłodszej córki księcia Holandii Willema-Aleksandra.

KLM była pierwszą europejską linią wykorzystującą DC3. Samoloty tego typu stanowiły bardzo ważną część floty i były wykorzystywane w latach 30-tych i 40-tych głównie na trasach europejskich, ale również na tak dalekim dystansie, jak Jakarta w Indonezji. Podróż DC3 na trasie z Amsterdamu do Jakarty w 1936 roku trwała 6 dni, a samolot mógł zabrać na pokład jedynie 11 pasażerów.

Linie lotnicze Air France i KLM Roya Dutch Airlines od wielu lat tworzą historię lotnictwa. Air France powstała ponad 75, a KLM ponad 90 lat temu. Dziś Dakoty DC-3, które były powszechnie wykorzystywane w lotnictwie w latach 30-tych i 40-tychubiegłego wieku, są obiektami muzealnymi, a linie Air France i KLM stale inwestują w nowe samoloty.

Dziś flota firmy Air France KLM liczy w sumie 590 maszyn, w tym 168 długodystansowych, 227 średniodystansowych, 181 regionalnych i 14 cargo. Jako pierwsze linie lotnicze w Europie Air France zakupiła w 2009 także Airbusa A380. Od tamtej pory już siedem gigantycznych maszyn obsługuje strategiczne połączenia Air France: Nowy Jork (JFK), Waszyngton DC, Los Angeles, Montreal, Johannesburg, Tokyo-Narita i Singapur.

Exit mobile version