Site icon Bizrun.pl

Nowe banknoty wydajemy oszczędniej

Konsumenci wydają więcej, kiedy posługują się starymi, zużytymi banknotami. Zdecydowanie oszczędniejsi bywają, mając w portfelu nowe, niedawno wydrukowane pieniądze – donosi nowy numer „Journal of Consumer Research”.

– Wygląd pieniędzy może zmienić zachowania konsumentów związanie z wydatkami. Zauważyliśmy, że stare banknoty budzą w ludziach pewną niechęć, wydają się im brudne i nieatrakcyjne, dlatego chętnie się ich pozbywają. Tymczasem nowe pieniądze, prosto z drukarni, wzmacniają ich zadowolenie; konsumenci odczuwają coś na podobieństwo dumy z powodu ich posiadania – tłumaczą badający omawiane zjawisko dwaj kanadyjscy profesorowie: Fabrizio Di Muro z Uniwersytetu w Winnipeg i Theodore J. Noseworthy z Uniwersytetu w Guelph.

Czy wygląd pieniędzy faktycznie ma tak duże znaczenie? Mówi się przecież, że pieniądz to pieniądz. Jeśli pożyczamy komuś 20 dolarów, jest nam obojętne czy odda ten sam banknot, czy inny, czy też kilka o mniejszym nominale.

Di Muro i Noseworthy przeprowadzili kilkanaście eksperymentów, w których konsumenci – posiadający odpowiednio, nowe lub używane banknoty – proszeni byli o wykonanie kilku zadań związanych z zakupami. Za każdym razem okazywało się, że więcej wydały osoby posługujące się używanymi pieniędzmi. One także chętniej rozmieniały duże nominały.

Autorzy zajęli się też analizą tezy mówiącej, że łatwiej i szybciej wydaje się pieniądze o niskich nominałach, niż o wysokich. Okazuje się, że jest ona prawdziwa, jednak tylko w sytuacjach, kiedy wszystkie posiadane banknoty są nowe lub wszystkie są używane.

Zazwyczaj konsumenci szybciej rozstają się z pieniędzmi, jeśli mają w portfelu cztery banknoty 5-dolarowe, niż jeden 20-dolarowy. Kiedy jednak mają do wyboru niskie nominały prosto z drukarni oraz mocno zużyte wysokie – chętniej pozbywają się tych drugich.

Fot. Getty Images

Exit mobile version