Site icon Bizrun.pl

Zakazano reklam na papierosach

Australia stała się pierwszym krajem świata, w którym rząd wprowadził całkowity zakaz umieszczania reklam na opakowaniach papierosów. Naruszenie zakazu będzie kosztować producenta ponad 100 milionów dolarów kary i zakaz dalszej produkcji.

To kolejne posunięcie australijskich władz w prowadzonej przez nie kampanii antynikotynowej polega na zmniejszeniu „wizualnej atrakcyjności” opakowań papierosów poprzez wprowadzenie obowiązkowych norm dotyczących ich wyglądu. Wszystkie opakowania będą odtąd w jednym kolorze – oliwkowym, a informacja o nazwie danego gatunku powinna być wydrukowana niewielkimi, jednakowymi literkami.

Na opakowaniach papierosów w myśl nowego zarządzenia muszą znaleźć się „obrazki” ilustrujące szkodliwość tytoniu. Na froncie opakowania powinny zajmować 75 proc. jego powierzchni, a na odwrocie – 90 proc.

– To będzie ostatnie tchnienie konającego przemysłu – skomentowała zarządzenie australijska minister zdrowia Tanya Plibersek.

Rząd w Canberze nasila z każdym rokiem walkę z nikotynizmem, ponieważ na choroby wywołane przez ten nałóg umiera co roku 15.000 Australijczyków, a leczenie tych chorób kosztuje rocznie państwo australijskie 31 miliardów dolarów.

Opakowania papierosów i cygar stanowiły ostatnie miejsce, na którym przemysł tytoniowy mógł reklamować w Australii swoje wyroby. Już w 1967 r. Australia wprowadziła zakaz ich reklamowania w radio i telewizji, a w 1989 r. – w gazetach.

W 1992 r. wprowadzono zakaz reklamowania firm tytoniowych jako sponsorów zawodów sportowych i innych imprez.

Fot. Getty Images

Exit mobile version