Site icon Bizrun.pl

Jak dbać o kontakty biznesowe?

Relacje, kontakty są ważne. Niektórzy uważają, że tak ważne, iż bez nich nie ma żadnego biznesu. Aby prowadzić firmę, potrzebujesz uwagi klientów, dostawców, wykonawców, a czasem także innych osób, bez pomocy których Twoja firma „nie zadziała”.

Biznes to rzecz ludzka, a człowiek to istota społeczna. Dlatego nawet, jeśli handlujesz w internecie, pamiętaj, że Twoimi klientami są żywi ludzie, a nie automaty. Także ludzie dostarczają dla Ciebie towar i wykonują inne usługi. Dlatego warto utrzymywać z nimi jak najlepsze stosunki – to od nich mogą zależeć Twoje pieniądze.

Segmentuj

O sieć kontaktów warto dbać. Ale nie z wszystkimi osobami, które znasz, powinieneś kontaktować się w identyczny sposób. Posegreguj różne znajomości na segmenty. Do innej kategorii będą należeli właściciele firm, z którymi współpracujesz, do innej pracownicy, a do jeszcze innej klienci.

W zależności od Twoje indywidualnej sytuacji wskazana może być jeszcze bardziej zaawansowana segmentacja, np. na wpływowe osoby, które znasz bliżej oraz na te, z którymi miałeś dotychczas przelotny kontakt.

Z każdą z tych grup kontaktuj się w odpowiedni dla niej sposób.

Utrzymuj kontakty

Nic Ci po tym, że Twój notes wypełniony jest nazwiskami, numerami telefonów, adresami e-mail, jeśli z nich nie korzystasz. Staraj się co jakiś czas odświeżać znajomości, przypominać o sobie, czy też rozwijać te kontakty, na których szczególnie Ci zależy. Pomoże Ci to także na bieżąco aktualizować dane kontaktowe.

Czasem kwestie „networkingowe” mogą wymagać nawet przyjęcia odpowiedniej strategii, jeśli dostęp do jakiejś ważnej dla Ciebie osoby nie jest łatwy.

Pamiętaj jednak, aby zawsze szanować czas ludzi, z którymi się kontaktujesz. Nie spamuj i nie narzucaj się zbyt częstymi telefonami. Im mniej czasu ma osoba, do której dzwonisz, tym bardziej konkretny i dopracowany powinien być Twój przekaz.

Pamiętaj o wzajemności

Aby dany kontakt miał przełożenie na efekty biznesowe, musi wiązać się z wymianą – niekoniecznie handlową. Czasem może to być porada, podpowiedź, ukierunkowanie na brakujące rozwiązanie, ułatwienie spotkania handlowego z kimś innym. Ważne jednak, aby obydwie strony coś sobie wzajemnie dawały.

Jeśli chcesz o coś kogoś prosić, zaoferuj mu także swoją pomoc. Zawsze pamiętaj o wzajemności. Dzięki temu proszenie i proponowanie rzeczy korzystnych dla Ciebie nie tylko nie będzie bardzo trudne, ale przełoży się na wzmocnienie Twoich kontaktów.

Możemy zżymać się na to, że niektóre przyjaźnie stają się interesowne, ale fakty są takie, że nic tak nie wzmacnia przyjaźni, jak wzajemne branie i dawanie.

Nie tylko on-line

Jeśli prowadzisz sprzedaż w internecie, być może nie masz potrzeby, aby osobiście spotykać się ze swoimi klientami. Ale w innych przypadkach jest to już wskazane. Przynajmniej od czasu do czasu spotykaj się ze swoimi kontrahentami, czy tym bardziej – współpracownikami (nawet jeśli Wasza współpraca z zasady jest zdalna).

Pamiętaj, że kontakty – także te biznesowe – najlepiej rozwijają się w sytuacjach face-to-face. I nie zastąpi tego nawet najnowocześniejszy system komunikacji na odległość.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version