4. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS)
W ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej masz obowiązek zarejestrować się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, jako płatnik składek ZUS. Oznacza to konieczność wypełnienia druku ZUA lub – jeśli poza prowadzeniem firmy, gdzie indziej pracujesz na etacie – druku ZZA (dotyczy tylko ubezpieczenia zdrowotnego).
5. Bank
Przy prowadzeniu firmy przydaje się konto bankowe. Porównując oferty zwróć uwagę na te usługi, z których będziesz korzystał szczególnie często. Porównaj także opłaty za prowadzenie konta i karty płatnicze. Ważnym argumentem przy wyborze odpowiedniego banku może być jego bliska lokalizacja. Jeśli skupiasz się na działalności w internecie, wybierz bank z rozwiniętą bankowością elektroniczną.
6. Podatki, sanepid, PIP
W zależności od sytuacji, prowadzenie firmy może wymagać także dodatkowych kontaktów z urzędami. Np., jeśli zatrudniasz pracownika, powinieneś zgłosić to do państwowej inspekcji pracy oraz sanepidu, jeśli prowadzisz firmę pod adresem domowym, należy zgłosić to do wydziału podatków w twoim urzędzie gminy. Niektóre rodzaje działalności mogą też wymagać koncesji lub zezwoleń.
WAŻNE! Jeśli nie jesteś pewien, co powinieneś zrobić, jaki druk wypełnić, do kogo się zgłosić – nie bój się pytać! Urzędnicy są po to, by ci pomóc. Oczekuj od nich wyczerpujących odpowiedzi na swoje pytania.
MP
Fot. Getty Images