Site icon Bizrun.pl

Jak najłatwiej założyć własną firmę?

Zanim rozpoczniesz własną działalność gospodarczą, musisz wykonać kilka kroków. Postanowiliśmy wytyczyć najprostszą ścieżkę do własnego biznesu.

1. Biuro rachunkowe

Na początek warto zainteresować się biurem rachunkowym. To ważne, ponieważ podczas wypełniania wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej będziesz musiał ustalić czy księgowością zajmiesz się samodzielnie, czy z pomocą biura. Będziesz także musiał określić formę opodatkowania. Pracownicy biur mogą pomóc Ci podjąć odpowiednią decyzję w tej sprawie. Choć prostą księgowość można wykonywać samodzielnie, warto zdać się na specjalistów. Najczęściej wiąże się to z kosztem ok. 100-500 zł miesięcznie.

2. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)

Kolejnym krokiem jest złożenie wniosku do CEIDG. Jeśli nie dysponujesz podpisem elektronicznym ani Profilem Zaufanym, najłatwiej będzie Ci wypełnić wniosek na stronie internetowej http://ceidg.gov.pl/ za pomocą znajdującego się tam kreatora, a następnie wydrukować wniosek i osobiście zanieść do najbliższego urzędu miasta lub gminy. Działalność możesz rozpocząć od razu po złożeniu wniosku.

3. Urząd Skarbowy

Zgłoszenie do urzędu skarbowego dokonywane jest już we wniosku CEIDG, jeśli jednak chcesz być płatnikiem VAT (pozwoli Ci to na wliczanie niektórych wydatków w koszty firmy), musisz samodzielnie zgłosić się do urzędu, wypełnić wniosek VAT-R i wnieść opłatę 170 zł. Płatnikiem VAT staniesz się następnego dnia po złożeniu wniosku.

4. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS)

W ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej masz obowiązek zarejestrować się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, jako płatnik składek ZUS. Oznacza to konieczność wypełnienia druku ZUA lub – jeśli poza prowadzeniem firmy, gdzie indziej pracujesz na etacie – druku ZZA (dotyczy tylko ubezpieczenia zdrowotnego).

5. Bank

Przy prowadzeniu firmy przydaje się konto bankowe. Porównując oferty zwróć uwagę na te usługi, z których będziesz korzystał szczególnie często. Porównaj także opłaty za prowadzenie konta i karty płatnicze. Ważnym argumentem przy wyborze odpowiedniego banku może być jego bliska lokalizacja. Jeśli skupiasz się na działalności w internecie, wybierz bank z rozwiniętą bankowością elektroniczną.

6. Podatki, sanepid, PIP

W zależności od sytuacji, prowadzenie firmy może wymagać także dodatkowych kontaktów z urzędami. Np., jeśli zatrudniasz pracownika, powinieneś zgłosić to do państwowej inspekcji pracy oraz sanepidu, jeśli prowadzisz firmę pod adresem domowym, należy zgłosić to do wydziału podatków w twoim urzędzie gminy. Niektóre rodzaje działalności mogą też wymagać koncesji lub zezwoleń.

WAŻNE! Jeśli nie jesteś pewien, co powinieneś zrobić, jaki druk wypełnić, do kogo się zgłosić – nie bój się pytać! Urzędnicy są po to, by ci pomóc. Oczekuj od nich wyczerpujących odpowiedzi na swoje pytania.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version