Site icon Bizrun.pl

Jak założyć salon kosmetyczny?

Choć może się wydawać, że przeróżne salony i gabinety kosmetyczne mnożą się niczym grzyby po deszczu, to jednak te, którym udało się zdobyć uznanie klientów, nie mają powodów do narzekań. Dlatego pomysł, by świadczyć usługi związane z pielęgnacją urody wciąż może być opłacalny.

Nie oznacza to jednak, że salon kosmetyczny, fryzjerski, czy gabinet odnowy biologicznej można założyć gdziekolwiek i jakkolwiek. Z powodu silnej konkurencji, każdy aspekt funkcjonowania tego typu firmy należy bardzo dobrze przemyśleć.

Dobra lokalizacja

Jeśli tworzony przez Ciebie zakład nie ma być wielkopowierzchniowym SPA, nie sprawdzi się lokalizacja znacznie oddalona od obszarów mocno zaludnionych. Klienci, a przede wszystkim klientki, muszą mieć blisko do swojej kosmetyczki, manicurzystki, czy fryzjerki. Dlatego lokal powinien mieścić się albo w pobliżu osiedla, albo w centrum miasta.

Dobrą, choć droższą lokalizacją mogą być również centra handlowe. Będą one najodpowiedniejsze dla tych salonów, które chcą uchodzić za bardziej luksusowe, skierowane do zamożniejszej klienteli niż punkty osiedlowe.

W przypadku firm, których celem jest „upiększanie” klientów, bardzo ważne jest, aby one same nie mieściły się w obskurnych budynkach. Warto jednak zadbać nie tylko o zewnętrzny efekt estetyczny, ale również o odpowiedni design wnętrza.

Doświadczony personel

Gdy już pierwsze klientki zostaną skuszone ładnymi szyldami i ciekawym wnętrzem, jeszcze ważniejsza okaże się jakość obsługi. W tym przypadku – inaczej niż w sklepie – liczyć się będzie nie tylko uśmiech i autentyczne zainteresowanie potrzebami osób odwiedzających salon. Niezwykle istotna będzie jakość zabiegów. To oczywiste, że każdy klient będzie oczekiwał od Ciebie lub Twojego personelu dużego profesjonalizmu. Czy jesteś w stanie go zapewnić?

Czy wszystkie zabiegi będą wykonywane przez zatrudniony personel, czy może na początku wyłącznie przez Ciebie? W pierwszym przypadku – skąd weźmiesz doświadczonych pracowników i w jaki sposób zweryfikujesz ich umiejętności? W przypadku drugim – czy nie przydałby Ci się dodatkowy kurs przed rozpoczęciem działalności?

Odpowiedz sobie na te pytania, zanim otworzysz swoją firmę.

Pieniądze na start

Gabinet kosmetyczny to taki rodzaj usług, który nie obejdzie się bez nakładów finansowych – czasem dużych. Konkretna suma będzie jednak zależała od tego, czym konkretnie chcesz się zajmować, jak szeroki zakres zabiegów planujesz oferować.

Górnej granicy właściwie nie ma, ponieważ na rynku istnieje tak wiele urządzeń i środków dedykowanych dedykowanych salonom odnowy biologicznej i podobnym firmom, że częściej problemem będzie brak pieniędzy niż zbyt mały wybór sprzętu.

A jaka jest dolna granica? Zakład fryzjerski lub gabinet świadczący podstawowe usługi kosmetyczne może wymagać nakładów w granicach co najmniej 20-50 tys. zł. W kosztach należy uwzględnić również koszt lokalu, w tym także fakt, że przez pierwsze miesiące przychody mogą nie wystarczyć na opłacanie czynszu. Potrzebny jest więc pewien zapas środków, przynajmniej na pierwsze pół roku.

Pamiętaj, że zakupić musisz nie tylko urządzenia i przybory kosmetyczne, ale także meble, ręczniki, kosmetyki itp. Sprzęt teoretycznie można wziąć w leasing, ale w przypadku młodej firmy nie zawsze będzie to łatwe.

Środki można pozyskać także z urzędu pracy (wcześniej trzeba zarejestrować się jako osoba bezrobotna) lub skorzystać ze specjalnej pożyczki na start zabezpieczoną ze środków unijnych, jaką mają w ofercie np. Idea Bank oraz FM Bank.

A może franczyza?

Zakład kosmetyczny możesz prowadzić pod własnym szyldem, ale… nie musisz! Równie dobrze możesz skorzystać z doświadczenia firm, które działają już jakiś czas na rynku. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko, że coś się nie uda, otrzymasz też profesjonalne doradztwo oraz pomoc w urządzeniu lokalu.

Niestety, nie ma nic za darmo. W zamian za przynależność do sieci franczyzowej będziesz musiał/a przestrzegać zasad ustalonych przez franczyzodawcę oraz dzielić się z nim zyskami. Czy to dobre rozwiązanie? Dla początkujących, dysponujących mocno ograniczonymi środkami finansowymi – często tak. Dla doświadczonych przedsiębiorców o wyrobionej renomie w danej branży lub też dla takich, którzy mają spory kapitał – niekoniecznie. Każdy jednak sam musi odpowiedzieć sobie na pytanie, czy franczyza jest dla niego.

Przed podjęciem decyzji, warto zapoznać się z ofertami franczyzowymi firm kosmetycznych, choćby na ich stronach internetowych, np. www.bodyconcept.pl,
www.jld.com.plwww.beautifulskin.info.pl, czy www.bailine.pl.

I jeszcze ten… Sanepid

Niestety, otwarcie dowolnego gabinetu zabiegowego, a do takich zaliczane są wszelkie salony kosmetyczne i fryzjerskie, wymaga zgłoszenia do Państwowej Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, potocznie zwanej Sanepidem.

Aby zgłosić lokal do odbioru, należy złożyć podanie zawierające dane firmy, adres lokalu, zakres usług w nim świadczonych oraz liczbę pracowników. Do podania należy dołączyć projekt techniczny lokalu, uwzględniający wymagania sanitarne, prawidłowy wynik badania wody, pomiar skuteczności wentylacji w WC, protokół kominiarski, protokół natężenia oświetlenia w przypadku zatrudniania pracowników, umowę na wywóz odpadów i w końcu książeczkę zdrowia do celów sanitarno-epidemiologicznych personelu oraz książeczkę kontroli sanitarnej. Potrzebne będą także dokumenty rejestracyjne firmy (NIP, REGON, wypis z CEIDG).

UWAGA! To nie wszystko! Do 31 grudnia 2013 roku wszystkie salony fryzjerskie i kosmetyczne muszą zainstalować urządzenia do sterylizacji narzędzi oraz przeszkolić pracowników z ich obsługi.

Nie zapomnij o promocji

Gdy już pokonasz wszystkie formalności, zadbaj o właściwą promocję. Nic ci po salonie, o którym nikt nie będzie wiedział. Podstawę będą stanowiły duże i estetyczne szyldy, a być może także reklamowe drogowskazy kierujące do Twojego gabinetu. Przyda Ci się również estetycznie wykonana strona internetowa.

Kolejna sprawa to ogłoszenia w prasie lokalnej, ulotki i w końcu… referencje klientek! Zadowolone klientki proś o to, by dzieliły się swoimi opiniami o salonie wśród swoich znajomych oraz na forach internetowych. Właśnie rekomendacje mogą stanowić najlepszą promocję dla Twojego salonu.

Teraz pozostaje mi już tylko życzyć Ci powodzenia! 🙂

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images

Exit mobile version