Jeśli jednak sklep okaże się popularny, koszty powinny szybko się zwrócić. W branży odzieżowej marże mogą wynosić nawet do 50 proc. ceny! Dobrze zorganizowany sklep powinien zarabiać na siebie już po kilku miesiącach.
Jeśli tak się nie stanie, będzie to znakiem, że gdzieś został popełniony błąd. Przyczyną niepowodzenia najczęściej jest źle dobrana lokalizacja lub nieodpowiedni asortyment. Nie należy także zapominać o miłej i fachowej obsłudze klienta – gdy tej zabraknie, nie pomogą nawet niskie ceny.
Po czwarte: internet
Rozwiązaniem, które może funkcjonować samodzielnie lub jednocześnie ze sklepem stacjonarnym będzie sklep internetowy.
W tym przypadku jednak, bardziej niż przy sklepach stacjonarnych, liczy się znalezienie właściwej dla siebie niszy. Np. choć sklepów stacjonarnych z samymi krawatami lub poszetkami dla mężczyzn działa niewiele, bo w warunkach lokalnych trudno byłoby im na siebie zarobić, funkcjonując na skalę ogólnopolską w internecie, radzą sobie nieźle. W wirtualnej sieci łatwiej też wypromować nową markę, współpracując bezpośrednio z projektantami. Z takimi koncepcjami spotkamy się m.in. w sklepach Odprojektanta.pl, czy też Mostrami.pl.
Powodzeniem cieszą się także sklepy outletowe – zarówno internetowe, jak i stacjonarne. Jeśli więc masz możliwość nawiązać kontakty z producentami ubrań lub z dystrybutorami końcówek kolekcji, warto wziąć ją pod uwagę.
W przypadku sklepu internetowego koszty ograniczą się do zakupu towaru, stworzenia strony internetowej (minimalny koszt to ok. 2-5 tys. zł) oraz… intensywnej kampanii reklamowej.
UWAGA! Podczas prowadzenia sklepu internetowego reklama i marketing mogą okazać się znacznie ważniejsze niż w przypadku sklepu stacjonarnego.
Sklep bez dobrej reklamy nie będzie miał szans na znalezienie jakichkolwiek klientów, dlatego nie warto oszczędzać na wydatkach związanych z promocją w wyszukiwarkach oraz w portalach internetowych. Skromny budżet na ten cel może wynosić 500-1000 zł miesięcznie, aczkolwiek górna granica w tym przypadku nie istnieje.
Czy więc zakładanie sklepu obecnie, w dość niepewnych czasach, może się opłacać? Odpowiedź brzmi: „tak, ale”. „Tak”, bo ludzie zawsze będą potrzebowali kupować ubrania. „Ale” – ponieważ sukces w tym biznesie wymaga coraz większej pomysłowości i śledzenia trendów. Ujmując sprawę krótko, wyróżnij się, albo zgiń.
Marcin Pietraszek
Fot. Getty Images