Site icon Bizrun.pl

Jak zaplanować przychody w firmie?

To od tego, do jakich wyników doprowadzi Cię Twoja prognoza finansowa, powinna zależeć decyzja o zrealizowaniu danego pomysłu na biznes. Dlatego warto zadbać o to, by przewidywania dotyczące przyszłych zysków były realistyczne.

Jeśli chcesz założyć firmę, powinieneś przygotować biznesplan. Najważniejszy będzie w nim rachunek przychodów i rozchodów. O ile jednak koszty stosunkowo łatwo ustalić, o tyle przewidywanie przychodów przypomina czasem wróżenie z fusów.

Niestety, nigdy nie da się ustalić przyszłości ze 100-procentową pewnością, można jednak sprawić, by sprawdzalność Twoich założeń bliższa była sprawdzalności prognozy pogody niż horoskopów.

Zgadnij, ilu będziesz miał klientów

Pierwsza metoda określania przychodów jest najpopularniejsza, ale i najbardziej ryzykowna. Polega na tym, by przewidzieć, ile osób będziesz w stanie obsłużyć w miesiącu i ile mógłbyś zarobić przy pełnym obłożeniu.

Następnie należy założyć, ilu klientów zamierzamy pozyskać w pierwszym, drugim, trzecim miesiącu itd. Oczywiście zakładamy, że liczba ta będzie rosła.

Wiedząc, jaka będzie średnia cena za usługę lub marża za produkt, przemnażamy tę wartość przez liczbę klientów.

Metoda ta może się sprawdzić przy samodzielnie wykonywanych usługach, ale w wypadku sprzedaży produktów, górna granica liczby klientów możliwych do obsłużenia ma się często nijak do generowanej sprzedaży.

Odwiedzaj konkurentów

Jeśli twój sklep będzie kolejnym w mieście miejscem oferującym sprzęt komputerowy, spróbuj ustalić, jakie obroty mogą mieć sklepy już działające. Jeśli nie jesteś w stanie dowiedzieć się tego inaczej, odważ się na działania „partyzanckie” – możesz po prostu policzyć ilu klientów odwiedza dany punkt w ciągu dnia, a zaglądając do sklepu od czasu do czasu, zwrócić uwagę na to, ile pieniędzy zostawia w takim miejscu typowy klient.

Zwróć uwagę na lokalizację konkurencyjnych obiektów oraz ich asortyment. Myśl o tym, co mógłbyś zrobić lepiej w swoim sklepie i czy miałbyś u siebie coś dla tych klientów, którzy od konkurencji wychodzą z niczym.

Jeśli twoim biznesem ma być np. portal internetowy lub czasopismo – na podstawie cennika konkurenta oszacuj ile zarabia na reklamach. Weź przy tym pod uwagę rabaty, które mogą dochodzić nawet do 50%.

Zbadaj grupę docelową

Powinieneś ustalić, dla kogo chcesz pracować, a więc, do jakiej grupy docelowej będą skierowane twoje produkty lub usługi. Nie zakładaj, że do wszystkich, bo to niemożliwe. W jakim wieku będą twoi klienci? Z jakim wykształceniem? Z jakimi dochodami? Ile obecnie wydają na takie usługi, jakie chcesz im oferować?

Jeśli nie wiesz, możesz spróbować na własną rękę przeprowadzić ankietę, dzięki której sprawdzisz preferencje np. 100 osób zróżnicowanych pod względem wieku, wykształcenia i statusu materialnego.

Możesz też posiłkować się danymi GUS. Wiedząc, kto może być twoim klientem, spróbuj ustalić, ile takich osób będzie w twoim zasięgu.

Jeśli planujesz biznes lokalny – ilu potencjalnych klientów mieszka w twoim mieście, na twoim osiedlu. Jeśli to biznes ogólnokrajowy – ile takich osób jest w Polsce. Ta liczba to twój rynek.

A twoje możliwości? Czy twoim celem jest zdobyć 1% czy 10% rynku? Oblicz, jaki procent tego tortu musisz pozyskać, by biznes zaczął być opłacalny.

Sprawdź twarde dane

W przypadku dużych firm ich raporty finansowe publikowane są w Monitorze Polskim B. A to oznacza, że każdy może mieć dostęp do tych danych. Istnieje też możliwość zamówienia raportu o danym przedsiębiorstwie w firmie, która takie informacje przygotowuje na zlecenie. Znając wyniki finansowe firm działających w tej samej branży, będziesz wiedział, czy określona działalność jest zyskowna, czy może przynosi straty.

Wykonując analizę finansową, powinieneś ustalić przepływ środków finansowych w okresie przynajmniej 12 lub 24 miesięcy. Chodzi o zsumowanie miesiąc do miesiąca wszystkich szacowanych kosztów (łącznie z podatkami) i przychodów, by ustalić, po ilu miesiącach inwestycja się zwróci i zacznie przynosić zyski.

Następnie warto przyjąć wariant pesymistyczny i uwzględnić możliwość 2-3 miesięcznego opóźnienia pierwszych zysków.

Jeśli mimo wszystko biznes wydaje się opłacalny, a początkowe obciążenia do udźwignięcia, możemy mówić o dużej szansie na sukces.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version