Nazwa perswazyjna
Nazwa powinna pasować do strategii firmy, trafiać do odpowiedniej grupy docelowej i przekazywać ważne dla niej wartości. O takiej nazwie mówimy, że to nazwa dobrze pozycjonowana.
Dobra nazwa powinna wywoływać właściwe skojarzenia, budować pozytywne nastawienie do firmy, a w konsekwencji ułatwiać pozyskanie lojalnych klientów. To nazwa o dobrych konotacjach. Najważniejszą jednak cechą z perspektywy biznesowej, jest skuteczność nazwy.
Ograniczenia
Ci, którzy samodzielnie próbowali znaleźć nazwę dla swojej firmy wiedzą, jakie to trudne i czasochłonne zadanie. Jeżeli nazwa ma mieć domenę internetową, to domen z rozszerzeniem „pl” jest już dużo ponad 2 miliony. Jeżeli domena ma mieć rozszerzenie „com”, to takich domen zarejestrowano już ponad 100 milionów.
Znaków towarowych zgłoszonych jako wspólnotowe, to znaczy chroniących nazwy w całej Europie, jest już około 1,5 miliona. W Polsce kilkaset tysięcy.
Jeżeli sprawdzimy znaczenie nazwy w sześciu podstawowych językach (angielskim, niemiecki, hiszpańskim, francuskim, portugalskim i rosyjskim), to z opracowanych propozycji rzadko kiedy zostaje nazwa spełniająca wszystkie, razem wzięte kryteria.
Czy zatem można opracować nową, ciekawą, bezpieczną i perswazyjną nazwę? Tak, ale potrzeba bardzo dokładnie opisanej procedury i kompetencji w przeprowadzaniu eliminujących złe nazwy testów.
Kreowanie nazw jest wbrew pozorom procesem trudniejszym niż zaprojektowanie logo. Łatwiej jest też zmienić logo niż nazwę. Dobra nazwa to dobry start dla biznesu.
Maria Orkwiszewska – Anagram Naming
Fot. Getty Images