Sklep stacjonarny
W porównaniu z tym tłokiem, konkurencja wśród sklepów stacjonarnych jest niewielka. Do tego nie musisz być strasznie oryginalny. Jeśli zauważysz, że w Twojej okolicy nie ma sklepu z artykułami elektroinstalacyjnymi, wystarczy, że taki założysz. Nie musisz starać się mieć najtańszej ani najbardziej oryginalnej oferty w mieście (choć oczywiście, jeśli będziesz miał zbyt wysokie ceny lub zupełnie nietrafiony asortyment, klienci też pójdą gdzie indziej ).
Klient robiący zakupy w sklepie tradycyjnym nie ponosi kosztów przesyłki i przeważnie nie musi czekać na transport zamówionych produktów. W zamian za taką wygodę jest w stanie zaakceptować ceny wyższe o kilka procent od tych internetowych.
Twoją przewagę może stanowić także miła obsługa i profesjonalne doradztwo – społeczny aspekt tradycyjnych zakupów wciąż ma znaczenie dla bardzo wielu klientów.
Wszystko to sprawia, że w większości przypadków łatwiej jest odnieść sukces otwierając sklep stacjonarny, a nie internetowy. E-sklep sens ma głównie wtedy, gdy zamierzasz wystartować z ofertą bardzo unikalną lub wówczas, gdy oferujesz bardzo specjalistyczne produkty (np. obuwie dla tancerzy, czy kosmetyki do pielęgnacji instrumentów muzycznych).
Zmierzch tradycyjnych sklepów z pewnością nie nastąpi jeszcze długo.
Marcin Pietraszek
Fot. Getty Images