Site icon Bizrun.pl

Kiedy lepszy sklep stacjonarny?

Zakładanie sklepu stacjonarnego w czasach, którymi rządzi internet, może wydawać się czymś, co nie przystaje do współczesności. A jednak, w wielu wypadkach łatwiej osiągać zyski, prowadząc tradycyjną działalność.

Przepis na „zwykły” sklep wymaga, aby do jego przygotowania użyć większej ilości składników niż przy otwieraniu sklepu internetowego – a to oznacza także wyższe koszty.

Przyda się lokal w dobrej lokalizacji, najlepiej na parterze lub w galerii handlowej. Sklep będzie trzeba odpowiednio oznaczyć i wyposażyć. Prawdopodobnie nie ominie Cię też konieczność zatrudnienia pracownika lub od razu kilku pracowników.

Jeśli jednak dysponujesz odpowiednim kapitałem lub możesz go pozyskać (choćby z urzędu pracy), a to, czym zamierzasz handlować nie jest towarem niszowym, na który bardzo trudno znaleźć klientów, sklep stacjonarny może opłacać się bardziej niż internetowy.

Sklep internetowy

Czymkolwiek byś nie handlował w sieci, Twoi konkurenci już tam są! A to oznacza, że nie będzie Ci łatwo sprawić, by klienci odnaleźli Twój sklep i – tym bardziej – by dokonali w nim zakupów. Klienci szukający określonego towaru najczęściej zaglądają do wyszukiwarki Google lub – w polskich warunkach – na Allegro.

W Google liczyć się będzie tylko jedna (a w wypadku cierpliwych poszukiwaczy okazji ewentualnie druga i trzecia) strona wyszukiwania. W konkurencyjnych branżach nie ma co liczyć na to, że pierwsze trzy strony pomieszczą listę wszystkich sklepów z danej kategorii. Powoli zbliżamy się do sytuacji, w której nawet linki sponsorowane nie będą w stanie pomieścić wszystkich chętnych na pierwszych stronach.

Na Allegro z kolei istnieje ogromna wojna cenowa. Niewielkie są szanse na to, że towaru, którym chcesz handlować, jest ma jeszcze w tym serwisie. Aby móc skutecznie sprzedawać, musisz mieć produkty, które są poszukiwane przez internautów i powinieneś sprzedawać je nie drożej niż inni. Do tego lepiej, żebyś nie rezygnował z opcji płatnego wyróżniania swoich ofert. Weź jednak pod uwagę, że przy licznym asortymencie, płacenie za to, by każdy z przedmiotów był prezentowany na początku listy w danej kategorii, może okazać się zabiegiem kosztownym.

Sklep stacjonarny

W porównaniu z tym tłokiem, konkurencja wśród sklepów stacjonarnych jest niewielka. Do tego nie musisz być strasznie oryginalny. Jeśli zauważysz, że w Twojej okolicy nie ma sklepu z artykułami elektroinstalacyjnymi, wystarczy, że taki założysz. Nie musisz starać się mieć najtańszej ani najbardziej oryginalnej oferty w mieście (choć oczywiście, jeśli będziesz miał zbyt wysokie ceny lub zupełnie nietrafiony asortyment, klienci też pójdą gdzie indziej ).

Klient robiący zakupy w sklepie tradycyjnym nie ponosi kosztów przesyłki i przeważnie nie musi czekać na transport zamówionych produktów. W zamian za taką wygodę jest w stanie zaakceptować ceny wyższe o kilka procent od tych internetowych.

Twoją przewagę może stanowić także miła obsługa i profesjonalne doradztwo – społeczny aspekt tradycyjnych zakupów wciąż ma znaczenie dla bardzo wielu klientów.

Wszystko to sprawia, że w większości przypadków łatwiej jest odnieść sukces otwierając sklep stacjonarny, a nie internetowy. E-sklep sens ma głównie wtedy, gdy zamierzasz wystartować z ofertą bardzo unikalną lub wówczas, gdy oferujesz bardzo specjalistyczne produkty (np. obuwie dla tancerzy, czy kosmetyki do pielęgnacji instrumentów muzycznych).

Zmierzch tradycyjnych sklepów z pewnością nie nastąpi jeszcze długo.

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images

Exit mobile version