Sklep lub serwis zobowiązany jest do poinformowania, kto jest administratorem danych, podając pełną nazwę firmy oraz jej dokładny adres. Należy też dołączyć informację o możliwości wprowadzania zmian oraz całkowitego usunięcia takiego wpisu z bazy. Można to zrobić np. poprzez kliknięcie w specjalnie przygotowany link lub za pośrednictwem wiadomości e-mail z prośbą o rezygnację z subskrypcji lub zaprzestanie wykorzystywania danych osobowych.
Na życzenie użytkownika powinny zostać udostępnione informacje o tym, w jaki sposób firma weszła w posiadanie danych osobowych użytkownika, od kiedy nimi dysponuje oraz kto i kiedy je modyfikował.
Dbaj o powierzone dane
Firma gromadząca i przetwarzająca informacje teleadresowe, oprócz obowiązku zgłoszenia bazy, musi ją odpowiednio zabezpieczyć. Wynika to także z zapisów ustawy. Konieczne jest stworzenie tzw. polityki bezpieczeństwa, czyli dokumentu opisującego reguły, procedury oraz procesy stosowane w celu ochrony danych wrażliwych.
W celu spełnienia wymogu, z rozporządzenia MSWiA w zakresie ochrony danych osobowych, należy stosować szyfrowanie SSL w formularzach, za pośrednictwem których przesyłane są dane osobowe. Ta metoda jest obecnie już standardem, a jej użycie wpływa pozytywnie na wizerunek stosującej ją firmy. Zwiększa to dodatkowo zaufanie klientów.
Dane osobowe to obecnie bardzo wrażliwa kwestia, także w przypadku prowadzenia sklepu lub serwisu internetowego. Coraz większa świadomość internautów w kwestii ochrony swoich danych powoduje, że przy dokonywaniu zakupów w sieci i rejestrowaniu się w serwisach, zwracają uwagę na kwestie zabezpieczeń takich danych. Nie można więc tej kwestii bagatelizować.
Nieświadomość lub celowe niestosowanie się do wymogów prawnych, może wiązać się nie tylko z utratą bardziej świadomych klientów, ale również z innymi poważnymi konsekwencjami.
Formularz rejestracji można wypełnić bezpośrednio na stronie: https://egiodo.giodo.gov.pl
Fot. Getty Images