Site icon Bizrun.pl

Nowe zasady rejestrowania firmy

Zmieniła się procedura rejestrowania działalności gospodarczej. Od 1 lipca 2011 r. osoby, które chcą założyć firmę, muszą zarejestrować się w systemie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

CEIDG jest kolejnym – po tzw. „jednym okienku” – pomysłem na ułatwienie zakładania firmy osobom fizycznym. Jednocześnie jest to także pomysł na zintegrowanie informacji o wszystkich przedsiębiorcach działających w Polsce. Celem było więc nie tylko ułatwienie rejestracji i zgłaszania zmian, ale także stworzenie bazy firm oraz wyszukiwarki, dzięki której każdy zainteresowany może samodzielnie sprawdzić, czy np. potencjalny kontrahent rzeczywiście ma zarejestrowaną firmę.

W kwestii rejestracji firmy już „jedno okienko” spowodowało kilka ułatwień. W 2009 roku zniesiono opłatę za rejestrację firmy, a przedsiębiorca otrzymał możliwość prowadzenia działalności gospodarczej już w dniu składania wniosku, bez czekania na decyzję urzędników. Trzecim ułatwieniem stało się obligatoryjne dla urzędów miast i gmin wysyłanie wniosków o REGON dla każdego przedsiębiorcy, przez co zainteresowany nie musiał już samodzielnie zgłaszać swojej firmy do urzędu statystycznego.

Wprowadzenie CEIDG oznacza dalsze ułatwienia.

Zarówno rejestracja nowych przedsiębiorców, jak i zmiany w rejestrze docelowo będą dokonywane przez internet. Wniosek jest zwolniony z opłat. Działalność możemy rozpocząć zaraz po złożeniu wniosku (o ile dzień jego złożenia wpiszemy jako datę utworzenia firmy). Do wszelkich kontaktów z innymi urzędami nie będzie już potrzebny numer wpisu do ewidencji, ani REGON (choć przedsiębiorca i tak go otrzyma) – wystarczy numer NIP. Jeden wniosek CEIDG służy do rejestracji firmy i uzyskania numeru REGON. Nowością jest, że we wniosku przedsiębiorca określa także wybraną formę opodatkowania (czyli nie musi w tym celu odwiedzać urzędu skarbowego).

WAŻNE! Choć we wniosku CEIDG wpisujemy wybraną formę opodatkowania oraz dane, które zostaną wysłane do ZUS, nie zastąpi to wizyty w urzędzie skarbowym, jeśli chcemy stać się płatnikami VAT, ani wizyty w ZUS, gdzie powinniśmy się osobiście zgłosić w ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Największym ułatwieniem dla początkującego przedsiębiorcy miała być możliwość złożenia wniosku przez internet. Wystarczy wpisać adres http://www.firma.gov.pl/ a przekierowani zostaniemy do CEIDG. Wypełnienie wniosku ułatwi specjalny kreator.

Niestety, aby wysłać wniosek, potrzebny jest do tego certyfikowany podpis elektroniczny. Alternatywą może być Profil Zaufany. Uzyskać go można w niektórych urzędach skarbowych i oddziałach ZUS po wcześniejszym złożeniu wniosku na stronie http://epuap.gov.pl/. Gdy odpowiedni druk odbierzemy w wybranym urzędzie, dopiero wtedy będziemy mogli zarejestrować firmę całkowicie przez internet.

Znacznie prostsze będzie przygotowanie wniosku za pomocą kreatora. Wówczas otrzymamy kod, z którym udamy się do dowolnego urzędu miasta lub gminy, gdzie złożymy jedynie podpis pod dokumentem. Wniosek można także wypełnić ręcznie na formularzu wydrukowanym w internecie lub otrzymanym w urzędzie.

Istnieje także możliwość wysłania gotowego wniosku pocztą, to jednak tylko wydłuży całą procedurę, bo podpis przedsiębiorcy musi być wówczas potwierdzony przez notariusza.

MP

Fot. Getty Images

/ostatnia aktualizacja: 31.07.2012 r./

Exit mobile version