Site icon Bizrun.pl

Wady i zalety franczyzy

Franczyza może być doskonałym sposobem na rozpoczęcie przygody z biznesem bez ponoszenia przy tym zbyt dużego ryzyka. Zakładanie firmy pod znaną marką ma jednak także wady.

Franchising pozwala na uczestnictwo w sprawdzonym modelu biznesowym, często umożliwia także skorzystanie z profesjonalnych szkoleń i zapewnia wsparcie doświadczonych menedżerów.

Dzięki temu ryzyko prowadzenia firmy może być mniejsze niż wtedy, gdy sami wymyślamy i budujemy nasz biznes od podstaw.

Z drugiej strony, franczyza ogranicza kreatywność, bo narzuca określone sposoby prowadzenia działalności. Franczyzobiorca musi dostosować się do wymagań franczyzodawcy, a to wymusza pewną dozę pokory, na którą nie każdego stać.

WAŻNE! Pomimo, że franczyzodawca może określać zasady, zgodnie z którymi franczyzobiorca ma prowadzić biznes, odpowiedzialność finansową za działalność danego punktu ponosić będzie franczyzobiorca.

Franczyza to dobry sposób na biznes dla tych, którzy dobrze znają daną branżę lub przynajmniej interesują się nią i chcieliby związać z nią swoje życie zawodowe.

Prowadzenie firmy w systemie franczyzowym to skrzyżowanie biznesu i pracy na etacie. Jako właściciel punktu będziesz kimś w rodzaju dyrektora oddziału, który z jednej strony zarządza swoją jednostką, ale z drugiej, musi dostosować się do strategii i planów menedżerów z centrali.

PRZYKŁAD: Anna od kilku lat pracuje w banku i świetnie poznała sposób funkcjonowania oddziału. Zarówno jej wykształcenie, doświadczenie, jak i zainteresowania sprawiają, że nadal chciałaby pracować w bankowości, poszukuje jednak nowych wyzwań oraz możliwości zwiększenia swoich zarobków. Ponieważ jej bank tworzy sieć franczyzową, Anna zaproponowała, że otworzy oddział w swojej rodzinnej miejscowości. Prowadzenie własnego oddziału pozwoli jej na większą niezależność i rozwój. Jednocześnie będzie mogła pracować w dziedzinie, którą dobrze zna i lubi. Dla Anny franczyza to strzał w dziesiątkę.

Zalety franczyzy:

– prowadzenie firmy pod znaną marką
– wsparcie ze strony doświadczonych menedżerów
– uczestnictwo w działającym systemie biznesowym
– profesjonalne szkolenia

– udział w kampaniach reklamowych sieci
– niższe koszty zatowarowania oraz adaptacji lokalu
– lepsze warunki współpracy z dostawcami i kontrahentami

Wady franczyzy:
– konieczność dokonywania opłat
– ograniczona niezależność
– odpowiedzialność za decyzje biznesowe franczyzodawcy
– trudności ze zmianą franczyzodawcy lub sprzedażą firmy innemu właścicielowi

Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu współpracy na zasadach franczyzy, warto przemyśleć wszystkie „za” i „przeciw”. Uwzględnić należy nie tylko obiektywne dane finansowe, ale także własne cechy osobowości, które predestynują lub nie, do działalności w takim systemie.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version