Site icon Bizrun.pl

Z własną firmą startuj bez przepłacania

Prowadzenie dwóch identycznych firm może wiązać się z odmiennymi kosztami. Wiele podobnych działań możesz prowadzić płacąc za nie bardzo dużo, albo bardzo mało, a czasem nawet nie płacąc nic…

Wiele osób datę rozpoczęcia działalności gospodarczej wyznacza sobie na pierwszy dzień roboczy nowego roku. Oznacza to, że właśnie teraz setki, a może tysiące Polaków przygotowuje się do założenia swojej firmy, w większości pierwszej. Aby jednak biznes nie okazał się jedynie krótkotrwałą przygodą, warto od razu zadbać o optymalizację kosztów.

Podstawowa zasada brzmi: dokładnie przemyśl każdy wydatek. Zasada druga: jeśli czegoś rzeczywiście potrzebujesz, zastanów się, czy nie mógłbyś mieć tego taniej (a więc nie przystawaj na pierwszą lepszą ofertę, jaką np. znajdziesz w sieci).

Oto kilka odpowiedzi, jak mógłbyś obniżyć koszty już na starcie.

1) Praca w domu lub coworking

Nie przy każdym rodzaju działalności musisz dysponować własnym lokalem. Jeśli świadczysz usługi, efekty swojej pracy wysyłając przez internet lub dojeżdżasz do klienta, wystarczy ci biurko, komputer, dostęp do internetu i drukarka.

Zarejestrowanie działalności pod adresem domowym, to nie tylko wygoda i brak dodatkowego czynszu, ale także możliwość wliczenia w koszty niektórych zakupów, które mogą być wykorzystywane zarówno do celów firmowych, jak i prywatnych.

Innym rozwiązaniem może być zarezerwowanie biurka w centrum coworkingowym. Zaletą takiego rozwiązania jest chociażby wliczona już w cenę infrastruktura. Gdy wynajmiesz miejsce do pracy na wybrane terminy w miesiącu, w cenie otrzymujesz zazwyczaj dostęp do internetu, drukarki, a czasem także do materiałów biurowych. Poza tym będziesz mógł zawrzeć cenne znajomości.

Przeczytaj także:

2) Korzystne opodatkowanie

Wybór opodatkowania to ważna sprawa, od której również może zależeć kondycja finansowa Twojej firmy. Najpierw dowiedz się, czy możesz wybrać ryczałt, a jeśli tak, to czy taka forma opodatkowania będzie dla Ciebie korzystna. Ponieważ w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, mogą Cię obowiązywać różne stawki podatku, nie zawsze będzie to opłacalne.

Jeśli chcesz (lub musisz) prowadzić książkę przychodów i rozchodów, rozważ możliwość stosowania rozliczeń kwartalnych w zakresie podatku dochodowego. Dzięki temu zaoszczędzisz sporo czasu.

Kolejna sprawa, to VAT. Jeśli dopiero startujesz i nie spodziewasz się dużych przychodów, nie musisz był płatnikiem tego podatku. Ale… może Ci się to opłacić! Jeśli np. kupisz do firmy komputer, będąc „vatowcem” będziesz mógł uzyskać zwrot zapłaconego podatku VAT.

Większość osób rozpoczynających działalność może też zdecydować się na kasową metodę rozliczeń (stajesz się wówczas tzw. „małym podatnikiem”), która pozwala płacić VAT dopiero wtedy, gdy kontrahent opłaci wystawioną przez Ciebie fakturę. W wypadku VAT-u również można zastosować kwartalną metodę rozliczeń.

Przeczytaj także:

3) Aplikacje w chmurze

Żyjemy w czasach, w których coraz więcej programów dostępnych jest przez internet. Oznacza to, że nie zawsze musisz decydować się na zakup programu w pudełku, by korzystać z potrzebnych Ci rozwiązań. Dziś można korzystać zarówno z wirtualnej księgowości, dostępnych on-line programów do fakturowania, jak i ze specjalistycznych narzędzi dla specjalistów różnych branż.

Jeśli więc masz stały i szybki dostęp do internetu, sprawdź czy możesz zaoszczędzić, rezygnując z zakupu kosztownych aplikacji na rzecz abonamentowego dostępu do programów on-line. Poza aplikacjami, w taki sposób możesz korzystać także np. z usługi e-faks (bez zakupu fizycznego urządzenia).

Przeczytaj także:

4) Reklamuj się… tanio, ale skutecznie

W internecie istnieje mnóstwo możliwości dotarcia do klientów. Niektóre z nich są drogie, inne… darmowe. Portale ogłoszeniowe oraz serwisy kojarzące ze sobą zleceniodawców i zleceniobiorców to bardzo popularne możliwości na pozyskanie klientów przez internet.

Inny sposób to reklamy płatne, choćby w wyszukiwarce Google. Ustal, na sprzedaży jakiej usługi lub jakiego produktu zależy Ci najbardziej, wybierz słowa kluczowe, które będą najbardziej odpowiednie dla Twojej oferty i zamów reklamę. Płacić będziesz nie za wyświetlenie reklamy, ale za kliknięcie w nią.

Plusem tego rozwiązania jest duża elastyczność – w zależności od budżetu, na kampanię możesz wydać zarówno 200 zł, jak i 20 tys. zł lub więcej, w każdym przypadku osiągając odpowiednie dla danej skali efekty. Jeśli nie chcesz lub nie potrafisz zająć się tym sam, istnieje wiele agencji realizujących kampanie Google dla małych firm.

Na podobnej zasadzie działają również inne sieci reklamowe. Niektóre z nich (np. AdKontekst) umożliwiają zamawianie reklam również tym przedsiębiorcom, którzy nie dysponują dużymi budżetami.

Innym sposobem na tanią promocje może być przygotowywanie informacji prasowych związanych z Twoją firmą. Aby jednak redakcje chciały publikować takie teksty, nie mogą być one czystymi reklamami – muszą być poprawne językowo i interesujące dla szerokiego grona czytelników. Dlatego najlepsze efekty osiągniesz, korzystając z pomocy agencji public relations. Aby nie ponosić opłat abonamentowych za stałą obsługę PR, możesz zamówić pojedyncze informacje prasowe w firmie specjalizującej się w usługach dla małych firm (np. Empemedia).

Przeczytaj także:

5) Dobra obsługa klienta

Utrzymywanie dobrych relacji z klientami nie wiąże się z kosztami, a może przynieść Ci bardzo duże zyski. O wiele łatwiej bowiem sprawić, by zadowolony klient wrócił do Ciebie i złożył kolejne zamówienie, niż pozyskać nowego.

Dbaj więc o zadowolenie osób, które się do Ciebie zgłaszają, a jeśli wracają do Ciebie z podziękowaniami, nie ignoruj możliwości poproszenia ich o pisemne rekomendacje (możesz jej potem zamieścić w materiałach reklamowych czy choćby na stronie internetowej) oraz o polecenie usług Twojej firmy znajomym.

Pamiętaj jednak, że dobra obsługa to nie tylko miły uśmiech, ale przede wszystkim profesjonalne i terminowe realizowanie zamówień zgodnie z umową. To także – w razie konieczności – pozytywne załatwianie reklamacji.

Przeczytaj także:

I na koniec jeszcze jedna rada. Zanim wydasz jakiekolwiek pieniądze – zawsze poszukuj dobrej relacji jakości do ceny. Szukając intensywnie, zdziwisz się, jak korzystne oferty możesz znaleźć, a więc jak bardzo będziesz mógł obniżyć koszty funkcjonowania Twojej firmy, wcale nie rezygnując przy tym z wysokiej jakości. Wbrew obiegowej opinii, wybór najlepszy w danej sytuacji przeważnie nie jest wcale tym najdroższym.

MP

Fot. Getty Images


Exit mobile version