Site icon Bizrun.pl

Apple musi zapłacić Chińczykom za iPada

W czwartek na oficjalnej chińskiej stronie Apple pojawiła się zapowiedź rozpoczęcia 20 lipca sprzedaży najnowszego wielofunkcyjnego tabletu tej firmy w Chinach. Oznacza to zakończenie sporu z chińska firmą o używanie znaku towarowego „iPad”.

Ugoda kosztowała Apple’a 60 mln dolarów i 116 dni opóźnienia w wejściu na rynek chiński nowego produktu „iPad 2” w stosunku do premiery światowej.

Od stycznia bieżącego roku trwał spór między Apple a chińską firmą z branży IT, Shenzen Proview (Weiguan Keji), która wcześniej zarejestrowała znak towarowy „iPad”. Ostatecznie rozstrzygnął go Sąd Najwyższy w Kantonie, przyznając prawo własności znaku towarowego firmie chińskiej.

Pokrycie kwoty odszkodowania wziął na siebie osobiście dyrektor generalny Apple’a, Tim Cook, któremu na ten cel w maju br. zarząd wypłacił 75 mln dolarów. Innego powodu merytorycznego wypłacenia tak wysokiej nagrody nie było.

Chińscy komentatorzy telewizyjni podkreślają również fakt, że chodziło także o wskazanie winnego wielkich strat, jakie poniósł w Chinach Apple – a więc również jego akcjonariusze – w związku z opóźnieniem premiery iPada 2. Jest to najpoważniejszy i bolesny w skutkach finansowych błąd Cooka, który objął stanowisko dyrektora po zmarłym Steve Jobsie.

Firma chińska Shenzen Proview wraz ze swoim partnerem tajwańskim Proview Taipei zarejestrowała w wielu krajach znak towarowy iPad. Apple w 2009 r. odkupił prawo do używania tego znaku od firmy tajwańskiej. Nie zatroszczył się jednak o zapewnienie sobie pełni praw, które nadal pozostawały w rękach Shenzen Proview.

Z Pekinu Jacek Wan

(PAP)

Fot. mat. prasowe


Exit mobile version