Site icon Bizrun.pl

Big Data podbija świat

Firmy coraz częściej zdają sobie sprawę, że szeroki zbiór odpowiednio zanalizowanych danych to dla nich szansa zbudowania przewagi konkurencyjnej. To jeden z powodów, dla których coraz popularniejsza staje się idea Big Data. By jednak wyróżnić się na rynku, potrzebne są nowoczesne rozwiązania wsparte wiedzą i doświadczeniem ekspertów.

Firmy gromadzą dane na temat swoich klientów dzięki usługom telekomunikacyjnym, kartom stałego klienta czy kartom lojalnościowym. Nowe źródło informacji na temat klientów dał firmom internet – dane można czerpać m.in. z portali społecznościowych, treści publikowanych przez klientów w sieci, zapytań wpisywanych w wyszukiwarkę. Firmy mogą na tej podstawie nie tylko sprawdzić ich preferencje zakupowe, ale też prognozować przyszłe potrzeby i możliwe zachowania. Eksperci w dziedzinie zarządzania uważają, że firmy, które wdrożą modele oparte na idei Big Data, będą mogły dużo szybciej i dokładniej oszacować szanse i zagrożenia związane z konkretnym klientem, dzięki czemu zyskają szansę umocnienia swojej pozycji na rynku i zdystansowania konkurencji.

Analiza drogą do indywidualnych ofert

IBM na jesieni 2013 roku przeprowadził badanie pn. „C-suite study” (bezpośrednie rozmowy z ponad czteroma tysiącami przedstawicieli najwyższej kadry kierowniczej na świecie), które wykazało, że prawie 80% menedżerów na świecie zamierza do 2017 roku zdobyć głęboką wiedzę na temat swoich klientów. W momencie badania niewiele ponad 1/3 kadry kierowniczej wprowadzała ten zamiar w życie. Co więcej, możliwość wykorzystywania Big Data miała wtedy zaledwie 1/5 firm.

Stworzenie spójnego doświadczenia na wszystkich punktach styku z klientem – to jedno z priorytetowych zadań dla prawie 70% menedżerów badanych przez IBM. Ponad 60% respondentów powiedziało z kolei, że zależy im na dotarciu do klientów ze spersonalizowaną ofertą.

Ogromna szansa znaczy ogromne wyzwanie

Przetwarzanie ogromnej ilości danych przestało być wyłącznie informatyczną pasją, dzisiaj to motor napędowy wielu dziedzin życia. Z rozwiązań Big Data korzysta m.in. ekipa McLaren, która pozostaje w czołówce Formuły 1 m.in. dzięki analizie danych z poprzednich startów i optymalizowaniu na jej podstawie torów jazdy bolidów. Big Data obecna jest w medycynie, bankowości, nauce, biznesie. Podmioty, które gromadzą masowo dane patrzą na nie jak na kapitał, a nie koszt. To postawa działalności, która może dać im przewagę na rywalami z rynku.

„The Economist” podał, że amerykańska sieć supermarketów Wal-Mart przetwarza na godzinę ponad milion transakcji, które przekazywane są do bazy zawierającej ponad 2,5 petabajtów (największa możliwa jednostka pamięci masowej). By lepiej to sobie wyobrazić warto wspomnieć, że to ponad 165 razy więcej informacji niż mieści się w zbiorach książek Biblioteki Kongresu USA. Szacuje się, że globalnie ilość danych biznesowych podwaja się o w niewiele ponad rok.

Z tego punktu widzenia Big Data to dla firm nie tylko szansa, ale i ogromne wyzwanie, dlatego tak istotne jest wdrażanie odpowiednich systemów zarządzania informacjami. Rozwiązania w dziedzinie IT pozwalają firmom na korzystanie z wielu baz danych i łatwe udostępnianie informacji zarówno klientom, jak i pracownikom.

Nowoczesne systemy sposobem na morze danych

Zagadnienie Big Data było przez lata pojęciem czysto teoretycznym. Powstające rozwiązania technologiczne pozwalały jedynie na masowe gromadzenie danych, nie dając szansy na ich przetwarzanie. Początkowo nieustrukturyzowane programy, z ograniczonymi możliwościami analitycznymi odchodzą jednak w niepamięć. Dynamicznie zmieniające się technologie otwierają przed firmami szansę na zarządzanie nawet największymi zbiorami danych.

– Big Data to technologia stanowiąca przełomowe wsparcie w nowoczesnym modelu budowania biznesu. Podejmowanie decyzji opiera się dziś na wielu źródłach danych. Umiejętne zarządzanie nimi i ich wszechstronna analiza pozwalają na podniesienie jakości i skrócenie czasu procesów decyzyjnych – mówi Mirosław Kamiński, Prezes Zarządu Advanced Business Solutions. Firma stworzyła we współpracy z IBM kompleksowe rozwiązanie z zakresu Big Data, dzięki któremu można zaspokoić zapotrzebowanie biznesowe najbardziej wymagających klientów.

– Proponowane rozwiązanie gwarantuje szybkość, prostą obsługę, skalowalność oraz wydajną analitykę biznesową. To przyjazna i prosta platforma analityczna, dostosowana do potrzeb menedżerów zarządzających różnymi obszarami na wielu szczeblach – przekonuje Mirosław Kamiński, szef ABS.

IT wsparte wiedzą ekspertów – klucz do sukcesu

Firmy i organizacje, które decydują się na nowoczesne rozwiązanie w zakresie Big Data, zyskują m.in. możliwość szybkiego podejmowania decyzji biznesowych, szansę bardziej precyzyjnej oceny ryzyka, poprawy jakości obsługi klienta, integracji danych pochodzących z różnych źródeł oraz okazję do znacznego skrócenia czasu oczekiwania na analizy i raporty. Jednak oprócz nowoczesnego rozwiązania IT, firma ABS oferuje światu biznesu coś więcej – ekspercką wiedzę specjalistów, którzy gwarantują prawidłowe wdrożenie systemu do Big Data. W filozofii firmy zawiera się bowiem założenie, że na końcu każdego rozwiązania informatycznego znajduje się człowiek i to właśnie jego doświadczenie i umiejętności są niezbędne, by skutecznie zarządzać masowymi zbiorami danych.

Exit mobile version