Site icon Bizrun.pl

Lokalny handel wpływa na więzi społeczne

Wyniki raportu „Polska 2030. Tu mieszkam, tu kupuję – Społeczności Jutra”  pokazały, że obecność handlu lokalnego w znacznym stopniu wpływa na budowanie więzi społecznych.

Tzw. zakupy na zeszyt, to element budowania zaufania pomiędzy mieszkańcami, przede wszystkim tymi o niższym statusie materialnym. Aż 91 proc. badanych samorządowców wiąże obecność małych sklepów z powstawaniem trwałych relacji społecznych w gminie.

Jednocześnie 54 proc. respondentów twierdzi, że obecność lokalnego handlu ma pozytywny wpływ na budowanie społeczeństwa obywatelskiego w samorządzie – jest spoiwem więzi społecznych i podstawą niezależności, a nawet przyczynia się do tworzenia miejscowych elit.

Pośród osób, które wzięły udział w badaniu, średnia ocena dla funkcji, jaką pełnią lokalne sklepy wyniosła 4,9 punktu. Zdaniem przedstawicieli samorządów, wspierając handel lokalny pomaga się w największym stopniu osobom starszym, niepełnosprawnym, rodzicom z małymi dziećmi  oraz osobom, które nie posiadają samochodu.

– W kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję” podkreślamy wagę, jaką należy przykładać do tego, by promować lokalny handel i taki sposób myślenia o gminach, który pozwala tworzyć lokalne centra i enklawy, gdzie mieszkańcy mogą w naturalny sposób spotykać się ze sobą – mówi Joanna Erbel, redaktorka magazynu Miasta, doktorantka w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, ekspert kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję”.

– Takie miejsca są ważne również ze względów dostępności dla osób o mniejszej mobilności. W lokalnych sklepach osoby obsługujące konsumentów to bardzo często ich znajomi lub sąsiedzi. Kupując w tych sklepach mieszkańcy wiedzą, że wspierają ich rodzinny budżet. Z drugiej strony ekspedientki, będąc z nimi na co dzień w kontakcie, udzielają tzw. zakupów na zeszyt, mając zaufanie, że doczekają się zapłaty za wydane produkty – dodaje Erbel.

– W krajach, w których ludzie mają realny wpływ na rozwój swoich społeczności, bardzo aktywni są sami obywatele, działający poprzez stowarzyszenia, partnerstwa lokalne, czy inne formy instytucjonalne – mówi Rafał Krenz, ekspert z zakresu ekonomii społecznej i bezpieczeństwa ekonomicznego państwa, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, ekspert kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję”.

– Dla polskich samorządów dziś wyzwanie stanowi to, aby ludzie chcieli się organizować i współpracować ze sobą. Podstawą współpracy jest bowiem zaangażowanie i zaufanie do siebie, umiejętność nawiązania dialogu. W Polsce problemem jest brak umiejętności rozmawiania ze sobą i to tak na poziomie polityków na szczeblu ogólnopolskim, jak i sporów sąsiedzkich, a tożsamość miejsca tworzą właśnie więzy społeczne – twierdzi Krenz.

Raport „Polska 2030. Tu mieszkam, tu kupuję – Społeczności Jutra”, kwiecień 2012. Badanie przeprowadzone zostało na burmistrzach, wójtach, prezydentach miast, przewodniczących/ wiceprzewodniczących rady miast i gmin. Badaniem objęto losowo wybrane gminy o charakterze miejskim i wiejskim, we wszystkich regionach Polski. Całkowita liczba zrealizowanych wywiadów wyniosła n=300. Badanie przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie MAKRO Cash & Carry.

Fot. Getty Images


Exit mobile version