Bizrun.pl

Na kawę do kawiarni sieciowej

Popularność kawiarni sieciowych rośnie – od trzech lat systematycznie przybywa im klientów, dodatkowo – coraz więcej badanych deklaruje, że kawiarnie sieciowe to miejsca, w których najczęściej piją kawę.

Wybierając kawiarnię, klienci najczęściej kierują się smakiem kawy i innych napojów, jednak w porównaniu z poprzednim rokiem wzrosło znaczenie dwóch innych czynników: dobrego smaku ciast i deserów oraz atrakcyjnych promocji – wynika z piątej edycji badania Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia.

Miejscem, w którym respondenci najczęściej piją kawę, niezmiennie pozostaje dom, jednak rośnie popularność kawiarni sieciowych, które są wybierane niemal tak samo często jak własna kuchnia (zobacz wykres).

W kawiarniach sieciowych nadal najczęściej wybieraną kawą jest latte. Zaraz po niej plasuje się espresso, będące ulubioną kawą mężczyzn, zwłaszcza w wieku 40-55 lat. Popularność espresso rośnie też wśród kobiet – obecnie ten napój kobiety wybierają częściej niż cappuccino, które w poprzednich latach plasowało się bezpośrednio po kawie latte.

Kliknij, aby powiększyć
Czy w ciągu ostatniego miesiąca odwiedził(a) Pan/ Pani kawiarnię sieciową?

Wybierając kawiarnię, respondenci najczęściej kierują się przede wszystkim smakiem kawy i innych napojów, dobrą lokalizacją oraz miłą atmosferą, jednak w porównaniu z poprzednim rokiem wzrosło znaczenie dwóch innych czynników: dobrego smaku ciast i deserów (wzrost o 4 proc.) oraz atrakcyjnych promocji (wzrost o 7 proc.). Rzadziej niż w ubiegłym roku konsumenci zwracają uwagę na miłą obsługę (spadek o 5 proc.).

WAŻNE! Stopniowo maleje zainteresowanie bezprzewodowym internetem w kawiarni, mimo iż jest to nadal najbardziej pożądana usługa dodatkowa.

Jednocześnie, niezmiennie na drugim miejscu znajduje się dostęp do aktualnej prasy. Wzrasta natomiast zainteresowanie telewizją (z 15 proc. w 2011 roku do 24 proc. w 2012 roku). Telewizją częściej zainteresowani są mężczyźni niż kobiety.

– Oczekiwania konsumentów wobec kawiarni sieciowych ewoluują wraz z rozwijającym się rynkiem. To, że klienci coraz mniejszą uwagę zwracają na miłą obsługę, może wynikać z faktu, że czynnik ten uważany jest już za standard w lokalach usługowych – mówi Marzena Białasek, ekspertka z ARC Rynek i Opinia. – Podobnie jest z usługami dodatkowymi; w dobie smartfonów i coraz większej dostępności bezprzewodowego internetu we własnej kieszeni, coraz rzadziej zależy nam na bezprzewodowym internecie w kawiarni – uważa Białasek.

Do najczęściej odwiedzanych kawiarni sieciowych należą niezmiennie: Coffeehaeven, Tchibo, Empik Café, Starbucks i Grycan. Spontanicznie jako najbardziej znaną kawiarnię sieciową respondenci wymieniali Coffeeheaven, zaś kawiarnią, która odnotowała w tym zakresie najwyższy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem jest Starbucks.

Najbardziej skłonni do aktywnego rekomendowania swojej ulubionej kawiarni są konsumenci korzystający z Costa Cafe, Coffeeheaven oraz E. Wedel.

O badaniu

Badanie Cafe Monitor zrealizowano w kwietniu 2012 metodą CAWI, próba N=1104. Badanie przeprowadzono na grupie miejskiej losowo wybranych osób w wieku 16 – 55 lat, odwiedzających kawiarnie nie rzadziej niż raz na miesiąc. Badanie jest realizowane cyklicznie, raz w roku.

Fot. Getty Images

Exit mobile version