Site icon Bizrun.pl

250% więcej płatności zbliżeniowych!

Tempo wzrostu zarówno wartości, jak i ilości transakcji jest imponujące: porównanie pierwszych kwartałów zeszłego i bieżącego roku pokazuje, że liczba transakcji zbliżeniowych wzrosła o 250%, a ich wartość zwiększyła się aż czterokrotnie.

Polska pozostaje liderem Europy, jeśli chodzi o adaptację technologii zbliżeniowej. W ciągu zaledwie trzech lat wydano w Polsce ok. 15 milionów kart zbliżeniowych. Na wzrost popularności tej technologii ma wpływ także rosnąca liczba terminali. Obecnie około 40% wszystkich terminali jest wyposażonych w czytnik bezstykowy. Liczba terminali zbliżeniowych w przeliczeniu na mieszkańca plasuje nas w europejskiej czołówce.

Gwałtowny wzrost

Tempo adaptacji płatności zbliżeniowych przez polskich konsumentów jest imponujące. Usługa, która jeszcze dwa lata temu była branżową niszą, dziś jest rozpoznawalna wśród milionów konsumentów.

Tempo wzrostu ilości transakcji jest wręcz spektakularne: w marcu 2011 roku zarejestrowano niewiele ponad 80 tys. transakcji. Tymczasem rok później było to już 900 tysięcy, by w marcu 2013 wzrosnąć do niemal 3 milionów. W pierwszych miesiącach nowego roku zanotowano 3,5 razy więcej transakcji niż w kwartale poprzednim.

Wśród nowości wprowadzanych przez polskie banki możliwość korzystania z karty zbliżeniowej to dziś najbardziej pożądana usługa przez klientów. Jak wynika z badania przeprowadzonego w lutym tego roku przez firmę ARC Rynek i Opinia, karty zbliżeniowe wygrywają w tej rywalizacji z aplikacjami na smartfony i tablety, na bieżąco informującymi o stanie konta, czy usługą polegającą na wypłacie środków z bankomatu poprzez skanowanie odcisku palca.

Karta zamiast gotówki

Co ciekawe, wzrost liczby transakcji zbliżeniowych praktycznie nie odbył się kosztem klasycznych płatności kartowych. Jako zamiennik dla drobnej gotówki, stanowił dodatkowe źródło wzrostów dla plastikowego pieniądza.

W ślad za zwiększającą się liczbą transakcji zbliżeniowych podąża ich całkowita wartość. Tylko w marcu bieżącego roku First Data przeprocesowała w tym segmencie prawie 60 milionów złotych, czyli o 46 milionów złotych więcej niż w analogicznym miesiącu roku 2011.

Jeśli chodzi o wartość transakcji, to przeważają sumy najmniejsze, od 10 do 30 zł. Wartość ta nie zmienia się od trzech lat. Najczęściej są to drobne zakupy w sklepach spożywczych, super i hipermarketach, stacjach benzynowych oraz posiłki w restauracjach szybkiej obsługi. Oznacza to, że Polacy ufają płatnościom zbliżeniowym.

Wyłudzenia są marginesem

Transakcje „oszukańcze” na kartach zbliżeniowych stanowią niewielki odsetek płatności zrealizowanych prawidłowo. W ciągu pół roku, w okresie od października 2012 r. do marca 2013 r. zaledwie 0,01 proc. całego obrotu First Data Polska stanowiły transakcje zaraportowane jako „oszukańcze”.

Wśród nich tylko 504 zostały przeprowadzone za pomocą technologii zbliżeniowej, podczas gdy w każdym miesiącu firma rozlicza kilka milionów płatności zbliżeniowych. Transakcje „oszukańcze” przy pomocy kart zbliżeniowych stanowią tylko 0,4 proc. wszystkich transakcji, które banki zaklasyfikowały jako niedokonane przez prawowitych posiadaczy kart.

– Technologia zbliżeniowa Visa payWave jest nie tylko wygodna, ale i bezpieczna – mówi Jakub Kiwior, dyrektor Visa Europe w Polsce. – Od czasu wprowadzenia płatności zbliżeniowych nie odnotowano wzrostu współczynnika tzw. transakcji nieuprawnionych, który w skali Europy drugi rok z rzędu utrzymuje się na historycznie najniższym poziomie. Jest to m.in. rezultat zainwestowania w ciągu ostatnich sześciu lat ponad miliarda euro w rozwój technologii i infrastruktury dla bezpieczeństwa płatności Visa – tłumaczy Kiwior.

Fot. Getty Images

Exit mobile version