Site icon Bizrun.pl

Polscy przedsiębiorcy stawiają na eksport

Według najnowszej edycji badania Bibby MSP Index już 46 proc. polskich firm MSP sprzedaje swoje towary i usługi za granicę. Eksport pomaga zrównoważyć spodziewane spadki sprzedaży krajowej.

Działalność eksportowa małych i średnich przedsiębiorstw to jeden z analizowanych obszarów najnowszej edycji badania Bibby MSP Index, diagnozującego sytuację w polskim sektorze MSP. Sondaż potwierdza, że już 46 proc. badanych firm prowadzi działalność eksportową.

Dla 1/3 eksporterów sprzedaż zagraniczna stanowi blisko połowę osiąganych przychodów. Eksport staje się dla polskich przedsiębiorstw coraz częstszym sposobem na zrównoważenie przychodów w obliczu spadku sprzedaży na rynku lokalnym.

W badaniu potwierdziło to 45 proc. ankietowanych przedsiębiorców. Jednocześnie dla 40 proc. badanych, eksport stanowi skuteczny sposób na ograniczenie sezonowości sprzedaży, dla ankietowanych istotna jest również możliwość utrzymania stabilnego zatrudnienia, nawet w sytuacji mniejszej liczby zamówień z rynku lokalnego.

Badanie Bibby MSP Index diagnozuje również bariery utrudniające eksport polskich firm z sektora MSP. Wśród najważniejszych przeszkód respondenci wymieniali: małą skalę prowadzonej działalności, obawy przed nieznanymi kontrahentami , brak znajomości lokalnych przepisów prawa, obawy przed ryzykiem kursowym, jak również brak źródeł finansowania transakcji zagranicznych.

– Analizując bieżący poziom indeksu nastrojów MSP – Bibby MSP Index, który osiągnął w tej fali badania 41 punktów, wiemy, że polscy przedsiębiorcy są przygotowani w nadchodzącym półroczu na mniejszy poziom zamówień – komentuje Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Financial Services.

– Nasze badanie potwierdziło, że to właśnie eksport i poszukiwanie nowych, zagranicznych rynków jest skutecznym sposobem na zrównoważenie mniejszego popytu na rynku macierzystym. Jednym z wymienianych warunków sukcesu w eksporcie jest dostęp do finansowania transakcji. Widzimy tu szansę dla faktoringu eksportowego, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród polskich firm.

Badanie Bibby MSP Index prowadzone jest 2 razy w roku, w formie wywiadów telefonicznych na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie firm zatrudniających od 10 do 250 osób. Badanie na zlecenie Bibby Financial Services prowadzi firma Keralla Research specjalizująca się w badaniach b2b.

Fot. Getty Images

Exit mobile version