Największe firmy polskiego sektora e-commerce zdecydowały o powołaniu Izby Gospodarki Elektronicznej, zwanej „e-Izbą”.
W powstanie „e-Izby” zaangażowane są firmy, dla których wykorzystanie innowacji technologicznych, informacyjnych i komunikacyjnych (ICT), a w szczególności internetu, stanowi fundament nie tylko prowadzonych przez nie biznesów, ale generalnie przyszłego rozwoju polskiej i europejskiej gospodarki.
W ramach e-Izby, pod marką „e-Commerce Polska”, ścisłą współpracę rozpoczęła grupa podmiotów specjalizujących się w handlu elektronicznym, w tym Empik.pl, Merlin.pl, Fly.pl, Skąpiec.pl, Nokaut.pl, Euro RTV AGD, Neo24, Komputronik, Imerge, PayU, DotPay, Przelewy24 oraz Grupa Allegro.
Główną motywacją i przyczyną powołania do życia Izby Gospodarki Elektronicznej jest zwiększający się wpływ zmian legislacyjnych na przedsiębiorców działających w internecie. Komitet założycielski e-Izby doszedł do wniosku, że najlepszą formą prawną, która zagwarantuje osiągnięcie zakładanych celów będzie właśnie izba gospodarcza.
Formuła e-Izby odpowiada szerokiej definicji „e-commerce” zawartej w dyrektywach Unii Europejskiej. Obejmuje zatem zarówno handel elektroniczny, usługi świadczone drogą elektroniczną, jak i usługi społeczeństwa informacyjnego. E-Izba otwarta jest na szeroką reprezentację branży internetowej, startupy oraz podmioty z tradycyjnych gałęzi gospodarki świadczące swoje usługi drogą elektroniczną.
Pomysłodawcy nowej organizacji liczą, że w ramach podejmowanych aktywności krajowych oraz na forum Unii Europejskiej wniosą swoje doświadczenie w celu wypracowywania wyważonych rozwiązań, służących równocześnie interesom przedsiębiorców, konsumentom i instytucjom państwowym.
– To inicjatywa o ponadregionalnym charakterze. Zaczynamy od profesjonalnego zorganizowania się tutaj w Polsce, ale już mamy wstępnie osiągnięte porozumienia w zakresie współpracy z firmami i organizacjami europejskimi o podobnych celach do naszych – mówi Grzegorz Wójcik, prezes Fundacji Rozwoju Gospodarki Elektronicznej, która koordynuje całe przedsięwzięcie.
W odróżnieniu od innych izb gospodarczych, e-Izba w znacznej mierze koncentrować się będzie na projektach branżowych o charakterze edukacyjnym i szkoleniowym, w tym grupach merytorycznych, zajmujących się usystematyzowaniem istniejących praktyk oraz wypracowaniem standardów branżowych.
Fot. Getty Images