Site icon Bizrun.pl

Presja cenowa dotyka polskie firmy

Po jednej stronie są klienci zadowoleni z faktu, że walczące o nich firmy oferują produkty i usługi po wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Po drugiej są przedsiębiorstwa, dla których konkurowanie cenami o udział w rynku może stać się wyniszczającą wojną, prowadzącą w końcu nawet do bankructwa.

Według międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Simon-Kucher & Partners, spośród wszystkich badanych państw to Polska jest krajem, w którym największy odsetek firm odczuwa wzrost presji cenowej.

Jednym z pierwszych sygnałów wojny cenowej jest zwiększająca się presja na obniżanie cen. Firmy zapominają, że ich podstawowym celem jest zysk i za wszelką ceną gonią za jak największą sprzedażą, podczas gdy cele te zazwyczaj są przeciwstawne.

Kliknij, aby zobaczyć infografikę

W Polsce – podobnie jak w nękanej kryzysem Hiszpanii – aż 93 proc. firm odczuło w ciągu dwóch ostatnich lat wzrost presji cenowej, co jest najwyższym odsetkiem wśród analizowanych krajów. Efektem tego jest fakt, że ponad połowa przedsiębiorstw jest zaangażowana w wojny cenowe.

Jakie są przyczyny ich rozpoczęcia? Zdaniem zdecydowanej większości respondentów (82 proc. w Polsce i 88 proc. na świecie), za wszczęciem wojny stoją działania konkurentów.

Czy istnieje sposób, aby uniknąć wciągnięcia w wojnę cenową?

– Obecny klimat gospodarczy sprawia, że zarządzający nie mogą dłużej zaniedbywać kwestii związanych z zarządzaniem cenami – podsumowuje wyniki badania dr Georg Tacke – CEO w Simon-Kucher & Partners.

– Badanie wykazało bowiem, że lekarstwem na trudne czasy może być większe zaangażowanie top managementu w zarządzanie cenami. Firmy, w których ono występuje 35 proc. częściej są w stanie uzyskać ceny adekwatne do oferowanej wartości i 26 proc. częściej podnoszą zysk w wyniku wprowadzenia podwyżek. Warto także wprowadzać specjalne funkcje, dedykowane zarządzaniu cenami w firmie. Przedsiębiorstwa, w których istnieją, 15 proc. częściej skutecznie wprowadzają podwyżki i 23 proc. częściej uzyskują w ich wyniku wzrost zysku.

Badanie zostało przeprowadzone przez Simon-Kucher & Partners w ostatnim kwartale 2012 r. Udział wzięło 2.713 respondentów – z których 38 proc. to zarządzający najwyższego szczebla – z 23 krajów (przede wszystkim państwa europejskie, azjatyckie oraz Stany Zjednoczone). Powyższy tekst dotyczy fragmentu badania.

Fot. Getty Images

Exit mobile version