Aż 58% mikrofirm nie ma swojej witryny internetowej – wynika z badań przeprowadzonych przez Tax Care. Im mniejszy biznes, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że będzie posiadał własną stronę.
Własną stronę www ma tylko 42% małych firm, które wzięły udział w badaniu Tax Care i Idea Banku. Zostało one przeprowadzone w dniach 12-18 stycznia metodą wywiadu telefonicznego.
Wzięło w nim udział 1000 drobnych przedsiębiorców. W większości przypadków były to osoby świadczące usługę dla masowego odbiorcy (55%). 38% stanowili dostawcy usług specjalistycznych, a tylko 7% firmy produkcyjne.
Odsetek podmiotów posiadających własną witrynę nie napawa optymizmem. Odpowiednio zaprojektowana strona internetowa jest przecież skutecznym narzędziem promocji i komunikacji z klientami i kontrahentami.
Można ją porównać z elektroniczną wizytówką, na której oprócz danych kontaktowych znajdują się dodatkowe informacje, np. o produktach, usługach lub aktualnych promocjach. Strona internetowa zwiększa wiarygodność biznesu.
WAŻNE! Firmy, które mają własne witryny są postrzegane jako solidne i stabilne. Interesując się jakąś firmą, zwykle na początku szukamy jej w internecie.
Bardziej wnikliwa analiza otrzymanych wyników pozwala jednak stwierdzić, że świadomość internetu wśród drobnych przedsiębiorców nie jest aż tak niska. Przede wszystkim, odsetek firm posiadających własną witrynę rośnie w miarę wzrostu skali biznesu.
Wśród przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników, tylko 36% ma stronę www. W przypadku firm posiadających do 5 zatrudnionych, jest to już 40%. Znacznie lepiej sytuacja wygląda zarówno w firmach mających od 5 do 10 pracowników, jak i w większych biznesach. W tej grupie własną stronę ma już prawie dwie trzecie badanych.
Analizując bardzo wysoki odsetek nieposiadających własnej strony wśród firm, które nie zatrudniają pracowników, należy przede wszystkim zwrócić uwagę, że grupę tę tworzą trzy rodzaje przedsiębiorców:
– osoby na tzw. samozatrudnieniu (inna forma świadczenia usług na rzecz dotychczasowego pracodawcy)
– osoby świadczące drobne usługi (krawcowa, taksówkarz, kosmetyczka, itp.)
– a także osoby wykonujące tzw. zawody zaufania publicznego (lekarz, stomatolog, radca prawny, adwokat, itp.).
Tego typu działalność, zwłaszcza dwa pierwsze jej rodzaje, zwykle nie wymaga posiadania własnej witryny w internecie.