Przestrzega zasad, które głosi. Jeśli ustalił zasady, które mają obowiązywać pracowników, pilnuje, by były one obowiązujące dla wszystkich i nie robi niepotrzebnych wyjątków. Wiarygodność wynika z bycia uczciwym i konsekwentnym, a taka postawa wzbudza szacunek.
Relacje
Trzecim obszarem budowania autorytetu są kontakty menedżera z jego zespołem. To tutaj okazuje się czy szef naprawdę potrafi być liderem.
Szacunek pracowników wzbudzać będzie otwartość na wyrażanie różnych opinii. Lider nie broni się przed poznaniem innego zdania, bo nie czuje się nim zagrożony. Szanuje pomysły odmienne od swoich, tak jak szanuje innych ludzi. Ze spokojem odnosi się do swoich pracowników, nawet gdy pojawiają się problemy.
Autentyczny lider nie musi narzucać swojego zdania, ani prezentować władczej postawy. Nie boi się też zmieniać zdania, gdy argumenty pracowników są naprawdę mocne. Szacunek dla innych nie odbiera mu panowania nad sytuacją. Wręcz przeciwnie – jego opanowanie i otwartość sprawiają, że pracownicy widzą w nim przywódcę o dużym autorytecie.
MP
Fot. Getty Images