Site icon Bizrun.pl

Autorytet szefa

Dlaczego niektórzy szefowie wzbudzają autorytet wśród swoich pracowników, inni zaś nie cieszą się szczególną estymą? Może to wynikać zarówno z ich cech osobowych, jak i kompetencji.

Autorytet albo się ma, albo nie… Specjaliści twierdzą jednak, że można go też sobie wypracować. Niektórzy mają naturalne predyspozycje, by stawać się wzbudzającymi szacunek liderami, inni ich nie mają, wszyscy jednak mogą pracować nad poprawą swojego wizerunku w oczach pracowników.

Kompetencje

Bez względu na to, jakie sztuczki psychologiczne będziesz stosował, Twoje starania, by stać się naturalnym liderem dla całego zespołu spełzną na niczym, jeśli nie będziesz znał się na pracy, którą wykonujesz. Aby mieć autorytet, musisz wiedzieć jak działa się w Twojej branży, musisz być kompetentny.

Nie oznacza to, że powinieneś wiedzieć wszystko, nie chodzi też o to, byś był przemądrzały. Rozwijaj swoją wiedzę, interesuj się dziedziną, w której działasz, ale jeśli czegoś nie wiesz – nie ukrywaj tego.

Menedżerowi najłatwiej stracić autorytet wtedy, gdy to pracownik przyłapuje go na niewiedzy, którą szef próbuje ukryć. Jeśli powiesz „tego akurat nie wiem”, zostanie to odebrane lepiej, niż gdy Twoja ewidentna niewiedza będzie przeplatana udawaną znajomością tematu.

Wiarygodność

Szef z autorytetem jest wiarygodny. Jeśli twierdzi, że coś wie – na pewno tak jest. Jeśli czegoś nie wie – nie boi się tego przyznać, bo nie jest tchórzem. Jeśli coś obiecuje – dotrzymuje słowa.

Przestrzega zasad, które głosi. Jeśli ustalił zasady, które mają obowiązywać pracowników, pilnuje, by były one obowiązujące dla wszystkich i nie robi niepotrzebnych wyjątków. Wiarygodność wynika z bycia uczciwym i konsekwentnym, a taka postawa wzbudza szacunek.

Relacje

Trzecim obszarem budowania autorytetu są kontakty menedżera z jego zespołem. To tutaj okazuje się czy szef naprawdę potrafi być liderem.

Szacunek pracowników wzbudzać będzie otwartość na wyrażanie różnych opinii. Lider nie broni się przed poznaniem innego zdania, bo nie czuje się nim zagrożony. Szanuje pomysły odmienne od swoich, tak jak szanuje innych ludzi. Ze spokojem odnosi się do swoich pracowników, nawet gdy pojawiają się problemy.

Autentyczny lider nie musi narzucać swojego zdania, ani prezentować władczej postawy. Nie boi się też zmieniać zdania, gdy argumenty pracowników są naprawdę mocne. Szacunek dla innych nie odbiera mu panowania nad sytuacją. Wręcz przeciwnie – jego opanowanie i otwartość sprawiają, że pracownicy widzą w nim przywódcę o dużym autorytecie.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version