Na jakie świadczenia mogą liczyć pracownicy?
Badania pokazują, że standardem w motywacji pozapłacowej pozostają kupony i karty podarunkowe, bilety na imprezy kulturalne (29,2 proc.), opieka medyczna (24 proc.) czy karnety wstępów do obiektów sportowych i rekreacyjnych (20,1 proc.).
Wśród innych motywatorów pozapłacowych oferowanych przez pracodawców znalazły się również dodatkowe ubezpieczenia (szczególnie emerytalne lub na życie, które wskazało 13,5 proc. firm).
Z badań wynika również, że 15 proc. badanych przedsiębiorstw chciałoby przeznaczyć dodatkowe fundusze na bony i kupony podarunkowe, gdyby tylko firmy zwiększyły budżet na ten cel. Coraz bardziej popularne staje też się dofinansowywanie posiłków. Taką formę długofalowej motywacji stosuje 27 proc. badanych dużych organizacji z większych miast. Część z nich wybiera w tym obszarze nowoczesne rozwiązania elektroniczne, takie jak np. przedpłacone Karty Lunch Pass.
Perspektywy na przyszłość
Nowoczesne przedsiębiorstwa stawiają na różnorodność oferowanych pracownikom świadczeń. Potwierdzają to badania przeprowadzone na zlecenie Sodexo Motivation Solutions – 55 proc. badanych firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników oraz ponad 74 proc. firm zatrudniających powyżej 250 pracowników, gwarantuje zatrudnionym sześć i więcej motywatorów.
Co więcej, liczba świadczeń rok do roku rośnie: w pierwszej wymienionej grupie przedsiębiorstw (do 249 pracowników) rok do roku o 2 punkty procentowe, w grupie powyżej 250 pracowników, o 4 punkty procentowe. Duża liczba oferowanych świadczeń sprawia jednak, że trudno nimi w efektywny sposób zarządzać i dopasować je do realnych potrzeb pracowników.
Średnie i duże przedsiębiorstwa zaczynają więc dostrzegać konieczność zastosowania narzędzia ułatwiającego sprawne zarządzanie rozbudowanym wachlarzem świadczeń. Nowym trendem odpowiadającym na te potrzeby są platformy internetowe porządkujące systemy świadczeń pozapłacowych w firmach. Pracodawcom umożliwiają one efektywne zarządzanie świadczeniami oraz przeznaczonym na nie budżetem. Pracownikom dają zaś możliwość wyboru, w ramach określonego przez firmę limitu, faktycznie odpowiadających im motywatorów.
Istotne jest, by przy rozbudowanych programach motywacyjnych umożliwić pracownikom samodzielny wybór tych najlepiej dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb.
Fot. Getty Images