Site icon Bizrun.pl

Budowanie lojalności w biznesie (B2B)

Analizując projekty wsparcia sprzedaży można byłoby odnieść wrażenie, że programy lojalnościowe są kierowane tylko i wyłącznie do rynku konsumenckiego. Jednak badania dowodzą, że takie programy funkcjonują na rynku również w ramach aktywności B2B.

W tegorocznych badaniach potencjału B2B, przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Motivation Solutions, widoczny jest ważny trend – wzrastają wydatki firm na inwestycje w relacje z partnerami biznesowymi.

WAŻNE! W 2011 roku nakłady na ten cel zwiększyły się aż o 8,5 proc. W czasie kryzysu, kiedy firmy baczniej przyglądają się ponoszonym wydatkom, środki przeznaczane na BTL rosną.

Jest to spowodowane faktem, że przedsiębiorstwa w trudnych gospodarczo czasach, przy niestabilnej sytuacji i przy dużej konkurencji na rynku szukają takich działań, które mają bezpośrednie przełożenie na wyniki i sprzedaż w stosunkowo krótkim okresie. Takie efekty można osiągnąć poprzez alokację środków i inwestycje właśnie w projekty z obszaru marketingu bezpośredniego.

W badaniach realizowanych w ramach kategorii Lojalność i Motywacja w Biznesie nie mogło oczywiście zabraknąć pytania o programy lojalnościowe, których popularność utrzymuje się nadal na bardzo wysokim poziomie.

W 2011 roku aż 49 proc. firm zadeklarowało, że stosuje takie projekty budując relacje z partnerami biznesowymi. Z roku na rok rośnie także świadomość przedsiębiorców co do nowoczesnych rozwiązań w postaci platform on-line, wspierających programy lojalnościowe i motywacyjne.

W ramach narzędzi motywacyjnych widać wyraźne zmiany zainteresowania i wykorzystania kuponów i kart przedpłaconych, choć benefity w postaci gotówki i nagród rzeczowych są nadal popularne wśród firm w Polsce. W tym roku wyniki badań pokazują zwrot przedsiębiorstw w stronę nowoczesnych rozwiązań – kuponów i nośnika elektronicznego w formie kart przedpłaconych. To właśnie te narzędzia odnotowują z roku na rok najbardziej dynamiczne wzrosty wśród nagród wykorzystywanych w ramach działań B2B.

W charakterze gratyfikacji w programach lojalnościowych w 2011 roku respondenci w 35 proc. przypadków wybierali kupony, zaś karty pre-paid w 15 proc. przypadków. W poprzedniej edycji badania po te narzędzia sięgnęło odpowiednio 30 proc. i 6 proc. firm.

Ewolucja rozwiązań motywacyjnych w ramach stymulacji sprzedaży skierowana jest w stronę kuponów i kart. Widoczne jest to zarówno w wydatkach na te narzędzia, jak i we wzroście świadomości co do ich wykorzystania w segmencie B2B.

W 2011 roku już 95 proc. firm prowadzących działania dla partnerów biznesowych słyszało o motywatorze w formie kuponów (o 3 proc. więcej niż w roku 2010), a najbardziej znanym ich emitentem na polskim rynku jest Sodexo Motivation Solutions, które wskazało 85 proc. respondentów.

Bardzo dynamicznie rośnie także zainteresowanie kartami przedpłaconymi. W 2011 roku 81 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zna takie rozwiązanie, czyli aż o 15 proc. więcej niż w roku ubiegłym.

Wyniki badań pokazują, że coraz więcej firm w Polsce inwestuje w budowę lojalności i relacji z partnerami biznesowymi, czego potwierdzeniem są rosnące wydatki na działania marketingowe skierowane do klientów czy kontrahentów. Jednocześnie, pomimo popularności motywatorów w formie nagród rzeczowych i gotówki, tendencje jednoznacznie pokazują, że narzędzia motywacyjne ulegają ewolucji w stronę uniwersalnych nagród, takich jak kupony oraz nowoczesne karty pre-paid.

Źródło: Sodexo Motivation Solutions

Fot. Getty Images


Exit mobile version