Zdaniem autorów raportu odpowiedź „raczej pozytywnie” należy interpretować jako średnią. Oznacza to, że badane firmy uważają, że absolwenci są na akceptowalnym, a często przewyższającym oczekiwania poziomie. Zwłaszcza jeśli chodzi o potencjał i wybrane kompetencje i kwalifikacje.
Mimo to, wciąż jest wiele obszarów i kompetencji, w których pracodawcy nie są zadowoleni z przygotowania absolwentów – czyli tzw. luka kompetencyjna jest znacząca. Zdaniem pracodawców, u absolwentów najgorzej jest z umiejętnością określania priorytetów, organizacją pracy, poprawną samooceną i komunikacją.
Ekonomiści bardziej komunikatywni
Z badania wynika, że umiejętność efektywnej komunikacji jest najbardziej pożądaną cechą wśród absolwentów (średnia ocena 4,69 na 5 możliwych do zdobycia punktów). Pracodawcy zwracali na nią szczególną uwagę również podczas wywiadów pogłębionych.
Pod pojęciem „efektywnej komunikacji” kryje się komunikacja ustna (np. jasne zaprezentowanie problemu, rozwiązania, wyników pracy, wykonanie prezentacji, dobra autoprezentacja) i pisemna (posługiwanie się programami komputerowymi, sprawne pisanie notatek, itp.).
Pracodawcy lepiej oceniają umiejętności komunikacyjne absolwentów uczelni ekonomicznych. Autoprezentacja i komunikacja stanowią natomiast rozwojowe wyzwanie w przypadku absolwentów uczelni technicznych. Również umiejętność pracy w zespole była podkreślana w rozmowach jako absolutna konieczność.
– Firmy międzynarodowe często bardzo podkreślały również umiejętność współpracy z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, krajów i religii, funkcjonowania w środowisku międzynarodowym. Niezbędna przy tym cecha to otwartość na inne kultury, rozwiązania, sposoby komunikowania się i pracy – mówi Urszula Gąsior.
– Zdaniem badanych, idealny kandydat to taki, który potrafi efektywnie się komunikować, jest otwarty na uczenie się i rozwój, aktywny i zaangażowany w to co robi, potrafi odnaleźć się w każdej sytuacji i pracować w zespole. Te 5 cech najczęściej przewijało się w rozmowach z pracodawcami – konkluduje Gąsior.
Informacje o badaniu
Badanie prowadzone było w maju 2012 roku przez 3 podmioty: Szkołę Główną Handlową w Warszawie, American Chamber of Commerce i Ernst & Young Academy of Business. Badaniem objęto łącznie przedstawicieli ponad 60 podmiotów – głównie średnich i dużych firm, wśród których były podmioty rekrutujące rocznie nawet ponad 200 pracowników. Łączna liczba zatrudnianych przez badane firmy absolwentów wyniosła w roku 2011 ponad 1.400 osób. Z przedstawicielami największych podmiotów rekrutujących rocznie powyżej setki absolwentów przeprowadzono wywiady pogłębione.
Fot. Getty Images