Zdolności interpersonalne
Nawet najlepsze kwalifikacje czasem nie wystarczą. W pewnej firmie kierownik powierzył rekrutację swoim podwładnym, którzy za zadanie mieli przejrzeć dokumenty aplikacyjne, jakie napłynęły do firmy i przedstawić mu kandydatów, którzy ich zdaniem najlepiej pasowaliby do zespołu.
Spośród wielu różnych dokumentów dwaj oddelegowani pracownicy wytypowali kandydata młodego, o niewielkim doświadczeniu (rezygnując z tych bardziej doświadczonych, lepiej przeszkolonych) głównie dlatego, że… jako hobby wpisał „piłkę nożną”. To wystarczyło. Dlaczego? Koledzy uznali, iż chłopak z pewnością jest towarzyski, wesoły, lubi sport tak jak oni, więc bez problemu znajdą z nim wspólny język, a wszelkie niezbędne umiejętności nabędzie już w trakcie pracy.
Nie jest to bynajmniej przykład typowej rekrutacji, ale świadczy o tym, iż bardzo ważne są nasze cechy charakteru, zainteresowania, podejście do życia. Osoby kłótliwe, niemiłe, złośliwe znacznie szybciej tracą pracę od osób, które mają miłe usposobienie, ale niższe kwalifikacje.
Pasja
Bez niej trudno mówić o robieniu czegokolwiek. Warto pokazać pracodawcy, że nie lubimy tkwić w miejscu, że chcemy się rozwijać. Wykonywanie czegokolwiek w ten sam sposób od lat nie jest wskazane nigdzie, no może poza taśmą produkcyjną, ale nawet tam zachodzą pewne zmiany.
Chęć do poszerzania kwalifikacji jest ceniona przez każdego pracodawcę, gdyż świadczy o wysokim stopniu samoświadomości i motywacji, co wpływa znacząco na funkcjonowanie samej firmy.
Cechy idealnego pracownika tak naprawdę niewiele różnią się od cech człowieka, który w swoim życiu kieruje się zasadami etyki, jest ambitny i empatyczny. Kwalifikacje są ważne, czasami nawet bardzo, jednak w obliczu wykonywania pracy, do której można kogoś przyuczyć, najważniejszy jest charakter pracownika.
Joanna Niemyjska – Zielona Linia
Fot. Getty Images