Site icon Bizrun.pl

Jak stworzyć zgrany zespół?

Najtrudniej stworzyć zgrany zespół z grupy ludzi, którzy dotychczas działali zupełnie oddzielnie. Można to jednak osiągnąć!

Hierarchiczny system organizacji pracy, w którym pracownicy otrzymują zadania od przełożonego, po czym samodzielnie je wykonują, bywa bardzo wygodny. Jasne zasady dotyczące podległości i zakresu obowiązków, mogą zapobiegać konfliktom i wspierać sprawną organizację pracę.

Taki system nie wpływa jednak dobrze na kreatywność pracowników, nie pozwala na pełne wykorzystanie ich potencjału.

WAŻNE! Jeśli zdecydowałeś się na wprowadzenie do firmy pracy zespołowej, postaw na lepsze relacje interpersonalne.

Wspólną pracę z grupą pracowników mających tworzyć jeden zespół rozpocznij od zachęcenia poszczególnych osób do dyskutowania nad aktualnymi projektami oraz do zgłaszania swoich pomysłów.

Ukierunkuj jednak tę dyskusję tak, by naprawdę wywołać burzę mózgów. Nie krytykuj pomysłów, które Ci się nie podobają, nie dopuść też do sytuacji, w której to pracownicy nawzajem podcinają sobie skrzydła.

Jeśli jakiś pomysł Ci nie odpowiada, dopytuj, w jaki sposób można by go było zmodyfikować, rozwinąć, przekształcić. Niech każdy doda coś od siebie tak, by pomysł naturalnie ewoulował.

Generalnie jednak posiadanie pomysłów (nawet słabych) powinno być promowane przez grupę jako coś lepszego od braku pomysłów. Nikt nie może obawiać się wyrażenia swojej kreatywności.

WAŻNE! Stawiaj na wspólną pracę. Jeśli chcesz, by ludzie naprawdę działali wspólnie, ogranicz do minimum wydawanie poleceń. Jeśli jakieś rozwiązanie można wypracować wspólnie, pozwól na to.

Współpraca nie musi jednak zabijać indywidualności. Ocenie powinna podlegać zarówno praca całego zespołu, jak i poszczególnych osób. Spróbuj organizować wewnętrzne konkursy, zamień osiąganie zawodowych wyników w zabawę. Niech tablica z wynikami wisi w dostępnym miejscu, np. w firmowej kuchni, a najlepsi niech dostają nagrody (mogą być symboliczne).

To trochę jak hazard. Kto raz wygra, będzie chciał wygrać znowu, przegrany może chcieć dorównać zwycięzcom. W ten sposób Twoi pracownicy uzależnią się od pracy, a więc polubią ją i będą chcieli ze sobą rywalizować.

Pamiętaj jednak o zachowaniu zdrowych proporcji między rywalizacją a współpracą. Możesz ją osiągnąć, jeśli z pracownikami będziesz spotykał się także poza firmą.

Co powiesz na wspólne wyjście na kręgle? A może na gokarty? Nic nie integruje tak dobrze, jak wspólny wypad na miasto lub wyjazd. Nie trzeba czekać na specjalne okazje, by od czasu do czasu po prostu wspólnie się spotkać poza pracą.

Ten przepis na współpracę wymaga dodania jeszcze jednego składnika – informacji.

UWAGA! Pracownicy będą tworzyli zgrany zespół tylko wtedy, jeśli będą informowani o wszystkich ważnych sprawach firmy.

Sukcesy firmy powinny być ich sukcesami – niech wszyscy poczują swój udział w kolejnych zwycięstwach. Chwal i nagradzaj tych, którzy wnieśli swój wkład w powodzenie firmy.

Ale także wtedy, gdy dzieje się źle, pracownicy powinni o tym wiedzieć. Jeśli będą czuli się odpowiedzialni za bieżącą sytuację firmy, będą starali się także o jak najlepsze wyniki.

Gdy zadbasz o informację, integrację i motywację, potrzebna będzie Ci jeszcze cierpliwość. Zgranego zespołu nie stworzysz z dnia na dzień, efekty powinny być jednak warte włożonego w ten proces wysiłku.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version