Aż 80 proc. pracowników największych firm na świecie w ciągu najbliższego roku nie zamierza zmieniać pracy. Nie oznacza to jednak, że są zadowoleni ze swojej kariery zawodowej.
Z drugiej strony, pracodawcy w dalszym ciągu mają problemy ze znalezieniem wysoko wykwalifikowanych specjalistów, szczególnie na stanowiska techniczne. By zatrzymać tych, z których są zadowoleni, firmy muszą umiejętnie rozwijać ich talenty, dbać o liderów i kulturę organizacyjną – to najważniejsze wnioski z globalnego badania „Talent Edge 2020: Surveying the talent paradox from the employee perspective” opublikowanego przez firmę Deloitte oraz Forbes Insights.
WAŻNE! Obecnie aż 80 proc. pracowników nie planuje zmieniać swojej pracy w ciągu najbliższego roku, a jeszcze rok temu odsetek ten sięgał 35 proc.
Tegoroczne badanie pokazuje jednak, że dla 46 proc. badanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy zaszły istotne zmiany w odniesieniu do ścieżki zawodowej: 9 proc. zmieniło firmę, 22 proc. awansowało, a dla 15 proc. zmienił się zakres ich obowiązków u obecnego pracodawcy.
Wszystkie te czynniki powodują, że te osoby prawdopodobnie w najbliższym czasie nie będą dążyły do znalezienia nowego zatrudnienia. Paradoksalnie, równocześnie prawie jedna trzecia badanych (31 proc.) przyznaje, że obecna praca ich nie satysfakcjonuje.
– Cztery piąte badanych nie zamierza szukać nowej pracy, a jednocześnie duża część z nich nie jest zadowolona z wykonywanego zajęcia. Z czego wynika ten paradoks i odwrócenie proporcji na rynku pracy? Z pogarszającej się sytuacji gospodarczej, która powoduje mniejszą skłonność do ryzyka, a przez to wstrzymanie się z podejmowaniem kluczowych decyzji o odejściu z dotychczasowej firmy – wyjaśnia Aneta Woźny, starszy konsultant z działu konsultingu Deloitte.
– Jednak rosnące bezrobocie nie powinno usypiać czujności pracodawców, którzy mogą mieć złudne przekonanie, że nie stracą najlepszych i najbardziej utalentowanych osób. Nasze badanie wyraźnie pokazuje, że zaniedbywany i niezadowolony pracownik wcześniej czy później będzie dążył do zmian w swojej karierze – ostrzega Woźny.
Co w związku z tym powinien zrobić pracodawca, któremu zależy na rozwoju i satysfakcji swoich podwładnych i który nie chce ich tracić na rzecz konkurencji? Eksperci Deloitte wskazują na trzy główne elementy: