Gdy poznasz opinie pracownika, podejmij decyzje. Być może rzeczywiście jego niepowodzenie wynika ze złego podziału obowiązków lub niezbyt jasno określonych kompetencji.
Być może warto wysłać pracownika na szkolenie lub pokazać mu, jak wykonywać pewne zadania. Oczywiście może się też okazać, że pracownik nie nadaje się do określonej pracy. Ale to również łatwiej określić, jeśli przynajmniej co pół roku będziesz przeprowadzać oceny pracowników.
WAŻNE! Jeśli cele zostały zrealizowane, warto docenić pracownika podwyżką, premią, awansem lub choćby pochwałą. Nagrodą może być także atrakcyjne szkolenie. Pracownik powinien odczuć, że jego wysiłki zostały docenione.
Po osiągnięciu założonych celów, należy uzgodnić z pracownikiem nowe.
Ocena pracownicza powinna opierać się nie tylko na rozmowie. Dobrze jest przygotować kwestionariusz, który po każdej rozmowie oceniającej będziesz wypełniać. Wówczas łatwo Ci będzie porównać wyniki konkretnych osób w dłuższej perspektywie czasowej.
Nie zapominaj także o przekazywaniu pracownikom na bieżąco informacji zwrotnych. Jeśli coś robią źle, nie czekaj do dnia rozmowy oceniającej, by im to zakomunikować.
MP
Fot. Getty Images