Premie i nagrody będą jednak spełniały swoją rolę tylko wtedy, gdy będą ściśle powiązane z wynikami pracy. Pracownik powinien wiedzieć za jakie konkretne działania, zachowania, osiągnięcia został dodatkowo wyróżniony. Najlepiej, jeśli efekty dają się zmierzyć i porównać z wynikami innych osób.
UWAGA! Jeśli pracownicy nie będą mieli poczucia, że podział premii lub nagród został dokonany sprawiedliwie, efekt może być przeciwny do zamierzonego. Pracownicy mogą wówczas czuć się zniechęceni do dużego wysiłku.
Motywatory pozafinansowe
Bardzo niedoceniane, a jednocześnie niezwykle skuteczne mogą być dodatki inne niż pieniężne. Wielu pracowników bardziej niż premia zmotywować może szansa awansu, atrakcyjne szkolenie, czy też uścisk dłoni zadowolonego z efektów pracy prezesa. Do tej kategorii należą również nagrody rzeczowe – np. karnety na basen, pakiety usług medycznych, czy akcje firmy. Pracodawca może także zaproponować dobremu pracownikowi dodatkowe dni płatnego urlopu.
Jeśli jako menedżer masz przeznaczone na jednego pracownika określone środki finansowe miesięcznie, efekt lepszej motywacji osiągniesz nie wtedy, gdy dana osoba będzie otrzymywała wysoką pensję, ale wówczas, gdy stabilną podstawę wzbogacisz o premie i atrakcyjne dodatki. Wówczas pracownik będzie miał świadomość, że jego zarobki naprawdę zależą od jakości jego pracy.
MP
Fot. Getty Images