Konferencja stała się także forum wymiany doświadczeń i okazją do zapoznania się z najlepszymi praktykami stosowanymi przez specjalistów. Agnieszka Paprota przedstawiła zalety wdrożonego w Kraft Foods Polska systemu Action Learning, czyli coachingu grupowego lub inaczej uczenia się w oparciu o działanie. Grupy składają się z 5-6 osób, a wspólna praca polega na wzajemnym inspirowaniu i wsparciu w rozwiązaniu problemów, np. dotyczących rozwoju osobowego. Może to być także doskonalenie stylu zarządzania lub cech lidera.
– Action Learning okazał się niezwykle użyteczny, szczególnie wówczas, kiedy chcemy utrwalić zdobytą wiedzę po zakończeniu kursu szkoleniowego, kiedy koncentrujemy się na rozwiązywaniu problemów stale pojawiających się w pracy, lub też kiedy ludzie uczą się nowego sposobu wykonywania pracy, nowej kultury albo podejmują nową pracę lub rolę dotychczas nieznaną – podkreślała Agnieszka Paprota z Kraft Foods Polska.
W czasie konferencji silnie akcentowano znaczenie nowych technologii i stosowania innowacyjnych rozwiązań w branży HR. W badaniu „Wyzwania HR 2013” aż 47 proc. respondentów oczekuje dalszego wzrostu znaczenia nowych technologii w codziennej pracy branży HR. Aż 42 proc. przeprowadzać będzie pierwszy etap rekrutacji przez internet, a 28 proc. HR-owców weryfikować będzie dane na temat kandydatów w sieci.
Wiele uwagi poświęcono także zagadnieniom z dziedziny employer branding. Choć jeszcze 53 proc. respondentów w badaniu „Wyzwania HR 2013” nie ma w zespole osoby odpowiedzialnej za działania w tym zakresie i ich firma nie zamierza zatrudniać takiej osoby, widać rosnące znaczenie tej części pracy HR-owców.
– Najtrudniej było zacząć, dokonać wyzwolenia, ale teraz nasi pracownicy coraz chętniej biorą udział w działaniach z zakresu employer branding: prowadzą wykłady, prelekcje, piszą artykuły autorskie oraz biorą udział w konkursach branżowych. Informatycy też lubią chwalić się swoją wiedzą ekspercką – opowiadał Michał Szostkowski z Tieto Poland.
– Nikt nie jest lepszym ambasadorem firmy niż jej pracownik – podkreślała Monika Cywnar-Kępa z Nokia Siemens Network.
40 proc. respondentów badania za wyzwanie w dziedzinie wizerunku pracodawcy uznało prowadzenie działań skierowanych do pracowników już zatrudnionych, czyli wewnętrzny employer branding. Zwiększa się też multizadaniowość pracowników branży HR: aż 15 proc. respondentów za wyzwanie uważa przyjęcie przez HR roli zewnętrznego ambasadora firmy, tyle samo uznało za wyzwanie coraz wyższy procent zasobów i czasu pracy HR, jakie poświęca się na działania wizerunkowe.
– To oznacza, że HR-owcy oprócz butów marketingowych coraz częściej zakładają buty PR-owe – podsumowała żartobliwie Elżbieta Flasińska z Grupy Pracuj Solutions.
Słuchacze mogli wziąć udział w 7 sesjach tematycznych. W konferencji udział wzięło ponad 150 dyrektorów personalnych, specjalistów ds. rekrutacji oraz przedstawicieli branży HR.
Kolejne spotkanie z cyklu Wyzwania HR odbędzie się 21 listopada 2012 w Poznaniu.
Fot. Getty Images