UWAGA! Pamiętaj, że zadowolenia nie otrzymujesz raz na zawsze. Satysfakcję można badać i na bieżąco ją monitorować, np. przeprowadzając raz na rok (lub w razie potrzeby – częściej) badania ankietowe.
Nie bój się opinii na temat Twoich produktów i usług. Zachęcaj klientów do wystawiania komentarzy, a nawet do zgłaszania uwag. Na tej podstawie możesz udoskonalać swoją ofertę bez zdawania się na domysły.
Nie bój sie opinii na temat jakości współpracy. Profesjonalna, sprawna współpraca z kontrahentami jest bardzo ważna. Nawet jeśli masz pewne przeczucia na temat tego, co szwankuje w relacjach z daną firmą, poddaj to pod dyskusję. Rozmawiaj i spotykaj się, by jawnie wyrażać własne uwagi, ale także po to, by wysłuchiwać uwag drugiej strony. Pamiętaj, że celem nie jest konflikt, ale płynna, bardziej sprawna współpraca.
Nie bój się opinii na własny temat. To bywa najtrudniejsze. A jednak warto nie tylko oceniać pracowników własnych oraz pracowników z firm współpracujących, ale także samemu poddawać się ocenie. Pozwól, by osoby, z którymi współpracujesz, mogły (np. raz do roku) wystawiać anonimową, ankietową ocenę także Tobie. Zdziwisz się, jak wiele się o sobie dowiesz. Dzięki temu będziesz mógł stać się lepszym i bardziej cenionym menedżerem.
Kiedy zbierzesz już wiele zasłużonych opinii i referencji, nie zapomnij się nimi chwalić. Pokaż nowym, potencjalnym klientom, kontrahentom i pracownikom, że Twoja firma jest tą, z którą współpracować warto. A że warto – to oczywiste, skoro z takim zaangażowaniem dba o profesjonalizm i satysfakcję w swoim biznesowym ekosystemie.
Marcin Pietraszek
Fot. Getty Images