Site icon Bizrun.pl

Check-lista – czyli proste metody wciąż działają!

Jeśli szukasz banalnie prostych i darmowych rozwiązań, które można zastosować w niemal każdej sytuacji, chech-lista jest dla Ciebie.

Lista kontrolna to z założenia niezwykle prosty sposób na sprawdzenie, czy wszystko, co zaplanowano, zostało wykonane. Metoda ta sprawdza się zarówno w szpitalach, gdzie lekarze powinni dokładnie kontrolować przebieg skomplikowanej operacji, jak i w zarządzaniu firmą.

Check-lista może mieć postać zarówno kartki papieru, jak i programu komputerowego. Może składać się z wymienionych w punktach, prostych haseł, jak również z zaawansowanych technicznie, skomplikowanych pytań.

Obojętne, jakiego typu operację chcesz wykonać, zacząć powinieneś od zdefiniowania celu. Nie ważne, czy chcesz przeprowadzić bezpieczne lądowanie samolotu, upiec szarlotkę, czy przeprowadzić reorganizację w firmie – zapisz cel.

Następnie spisz najważniejsze etapy, swojego rodzaju kamienie milowe, które umożliwią zrealizowanie zamierzeń. Potem każdy etap powinieneś podzielić na serię małych kroków.

Gdy taka lista będzie gotowa, przeważnie warto zamienić ją na serię pytań. Odpowiadając na nie, powinieneś móc stwierdzić, co już zostało zrealizowane, a co jest jeszcze przed Tobą.

Check-listy bardzo dobrze sprawdzają się w sytuacjach powtarzalnych, np. podczas realizacji usług, które zazwyczaj składają się z podobnych czynności.

Jeśli przyzwyczaisz się do częstego stosowania list kontrolnych, ich używanie powinno znacznie usprawnić Twój biznes, a także pomóc Ci osiągać dowolne cele na innych płaszczyznych.

PRZYKŁAD

CEL
zorganizować szkolenie (usługa dla klientów)

KROKI MILOWE
– ustalić zakres szkolenia
– wynająć osobę, która poprowadzi szkolenie
– przygotować dokładny program
– przeprowadzić kampanię promocyjną
– przeprowadzić działania sprzedażowe
– wynająć salę

PYTANIA KONTROLNE
Czy ustaliłem ogólny zakres szkolenia?
Czy skontaktowałem się z potencjalnym wykładowcą?
Czy uzgodniliśmy szczegółowy zakres szkolenia, wynagrodzenie i terminy?
Czy opracowaliśmy program?
Czy zleciłem wydrukowanie programu?
Czy zleciłem aktualizację informacji na stronie internetowej?

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images

Exit mobile version