Design to inwestycja, która przynosi zysk. Świadomość tego faktu przyczyniła się do nawiązania współpracy pomiędzy producentem elementów betonowych a… krakowską ASP.
Wysoka konkurencyjność powoduje, że przedsiębiorstwa coraz częściej decydują się na zaproszenie do współpracy projektantów i wdrożenie produktów wyjątkowych, wyraźnie odróżniających się od innych.
Oryginalne wzornictwo daje im szansę na zbudowanie wyrazistego wizerunku firmy czy marki. Design jest wartością dodaną w pracy nad jakością produktu, decyduje o większych udziałach rynkowych i zyskach.
Własne wzory są najczęściej wykorzystywane przez producentów mebli, oświetlenia i oczywiście odzieży, gdzie istnieje długa tradycja współpracy z designerami. Coraz częściej po pomoc designerów sięgają także inne, mniej oczywiste branże.
Design decyduje o konkurencyjności
W krajach zaawansowanych przemysłowo, design traktowany jest jako nieodłączny element innowacyjności produktowej oraz usługowej. Wychodząc z tego założenia Unia Europejska aktywnie wspiera rozwój wzornictwa w krajach członkowskich. Z europejskich funduszy skorzystało już wiele polskich firm, które postanowiły postawić na wszechstronny rozwój swoich produktów.
Wzornictwo przemysłowe to przyszłość dla firm walczących o swoją pozycję na coraz ciaśniejszym rynku.
WAŻNE! Cena dobrze zaprojektowanego produktu może być wyższa aż o 20 do 40 proc.
– Ponadto firmy, które oceniają rolę designu jako kluczową dla swojej działalności, wprowadzają na rynek aż 4 razy więcej nowych produktów – mówi prof. Jan Nuckowski, dziekan Wydziału Form Przemysłowych w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Jak wskazują badania Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw (76 proc.) uważa rolę wzornictwa za kluczową bądź ważną oraz ocenia, że będzie ona rosła w najbliższych latach. Niestety, z tej samej analizy wynika, że ponad połowa polskich przedsiębiorców modyfikuje jedynie cudze wzory uważając, że stosuje wzornictwo.
– Wydawać by się mogło, że zainteresowanie przedsiębiorców oryginalnym designem swoich produktów powinno być czymś oczywistym. Często jednak, w ramach źle pojętej oszczędności, polskie firmy nie korzystają z pomocy projektantów. Jest to strategiczny błąd, gdyż korzyści z takiej współpracy są niewspółmierne do poniesionych kosztów – mówi prof. Nuckowski.
– Niestety, brak zainteresowania współpracą z wydziałami wzornictwa wśród naszych przedsiębiorców skutkuje tym, że wielu utalentowanych absolwentów wyjeżdża z kraju, znajdując to zainteresowanie i zatrudnienie za granicą – dodaje.