Bezpłatne warsztaty „Z kobietami o finansach”, prowadzone w ramach edukacji finansowej, skierowane są głównie do pań, które na co dzień podejmują decyzje związane z domowym budżetem. Eksperci przeszkolili już kilkaset kobiet w kilkudziesięciu miastach w całej Polsce.
Natomiast w ramach inicjatywy „Tak! Pomagam” wolontariusze za otrzymane od firmy granty finansowe wspierają niedoinwestowane organizacje i instytucje. Sami wybierają beneficjentów, gdyż ze względu na charakter swojej pracy dokładnie znają potrzeby lokalnych społeczności i wiedzą, komu i w jaki sposób można pomóc.
Najczęściej są to ośrodki wychowawcze, świetlice środowiskowe, domy pomocy społecznej, przedszkola, szkoły specjalne i domy dziecka. Pomoc obejmuje różnorodne formy wsparcia: remonty wnętrz, placów zabaw, a także organizację wycieczek dla dzieci czy imprez okolicznościowych.
Dodatkowy dzień wolny
Weź dzień wolny i przeznacz go na pracę społeczną! – zachęca swoich pracowników City Bank. W ramach wolontariatu pracownicy mogą raz w roku wziąć dzień wolny i przeznaczyć go na działanie społeczne.
Fundacja banku zachęca ich do dzielenia się swoją wiedzą, doświadczeniem i umiejętnościami oraz do wspierania różnorodnych przedsięwzięć społecznych. Jeśli pracownik przepracował w danej organizacji np. 50 godzin w ciągu roku, bank dofinansowuje taką instytucję kwotą 1.500 zł.
Fundacja wspiera także wolontariuszy finansowo i organizacyjnie w ramach akcji „Zostań Asystentem Św. Mikołaja”. Podczas prowadzania zabaw mikołajkowych w domach dziecka i świetlicach środowiskowych wolontariusze przekazują dzieciom prezenty przygotowane przez samych pracowników banku.
Każdy pracownik może też w łatwy sposób, za pomocą dedykowanego systemu online, skorzystać z bazy projektów wolontariackich i wyszukać coś interesującego dla siebie, śledzić własne zaangażowanie w pracę, a także poznawać projekty wspierane przez Fundację.
W pomocy siła!
Niezależnie od tego, jaką formę zaangażowania społecznego przyjmie dana firma, kierunki rozwoju programów społecznych powinny wynikać z jej potrzeb, kultury organizacyjnej oraz zapotrzebowania i oczekiwań pracowników.
Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej zaczynają angażować się w programy wolontariackie i doceniać ich pozytywny wpływ nie tylko na społeczność lokalną, ale także na własny wizerunek, a w konsekwencji na pozycję na rynku. Póki co, prym wiodą duże korporacje, które promując tego typu aktywność, stają się dobrym przykładem do naśladowania dla innych. Rozpowszechnianie tej formy pomocy przez duże firmy pozwala mieć nadzieję, że z czasem zaangażują się w nią również średnie i mniejsze przedsiębiorstwa.
Natalia Rostworowska
Fot. Getty Images