Site icon Bizrun.pl

Wybierz sobie bank

Rozpowszechnienie bankowości internetowej sprawiło, że przedsiębiorcy, także ci najmniejsi, coraz częściej rozliczają się z kontrahentami za pośrednictwem banków. Przy okazji korzystają z innych usług. Wybór konta należy więc do jednych z pierwszych decyzji początkującego przedsiębiorcy.

Jeśli prowadzisz e-biznes (sprzedajesz swoje produkty lub usługi głównie w sieci), popularny bank internetowy może być dla Ciebie najwłaściwszym rozwiązaniem. Ułatwiona możliwość przyjmowania wpłat od klientów w ramach systemu płatności internetowych (np. DotPay, PayU) oraz specjalne rozwiązania dedykowane biznesom internetowym mogą rekompensować niewielką sieć stacjonarnych oddziałów bankowych i wpłatomatów.

Gdy jesteś właścicielem firmy, w której klienci zostawiają gotówkę, przyda Ci się wpłatomat lub bank w pobliżu.

WAŻNE! Najważniejszą sprawą są jednak koszty prowadzenia konta, a te mogą być bardzo różne. Składa się na nie nie tylko stała opłata miesięczna (w niektórych bankach jej nie ma), ale i inne koszty obsługi.

Szczególnie ważne są ceny przelewów, ale i te nie zawsze łatwo ustalić, bo niektóre banki oferują pakiety, w ramach których klient może zrealizować określoną ilość przelewów w miesiącu bezpłatnie lub za określoną opłatą.

Aby więc dokonać obliczeń, powinieneś oszacować ile przelewów wykonasz i czy będziesz je realizował drogą internetową czy w oddziale banku (ta druga opcja jest przeważnie droższa).

Do tego dochodzą koszty karty debetowej i kredytowej, opłaty za wpłaty i wypłaty gotówki. Istnieją banki, w których utrzymywanie odpowiednio wysokiego salda na rachunku skutkuje premią finansową rekompensującą poniesione koszty.

Zwróć uwagę na dodatkowe usługi. Czy wybrany bank umożliwia wykonywanie przelewów zagranicznych? Jak dużą siecią bankomatów i wpłatomatów dysponuje? Jakie są procedury i koszty związane z uzyskiwaniem kredytów w tym właśnie banku?

Nawet jeśli z wielu usług nie zamierzasz korzystać od razu, pamiętaj że banku przeważnie nie wybiera się na kilka miesięcy, ale na kilka lat.

Zmiana oczywiście jest możliwa, ale jest o tyle skomplikowana, że trzeba przypilnować, by nie przegapił jej żaden z kontrahentów wpłacających Twojej firmie pieniądze.

WAŻNE! Dowiedz się też, czy bank oferuje lepsze warunki swoim długotrwałym klientom. Może się okazać, że przeciętne warunki współpracy raczej nie ulegną poprawie, podczas gdy u konkurencji po pewnym czasie mógłbyś liczyć np. na preferencyjnie oprocentowany kredyt.

W celu sprawdzenia opinii o poszczególnych bankach zapoznaj się nie tylko z oficjalnymi informacjami, ale przeszukaj także fora internetowe – dowiesz się z nich wielu rzeczy, których nie znajdziesz na kolorowych ulotkach.

Żaden ranking kont firmowych nie da Ci jednoznacznej odpowiedzi na pytanie z jakim bankiem powinieneś się związać. Decyzję musisz podjąć sam, w oparciu o potrzeby i specyfikę Twojej firmy.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version