Bizrun.pl

Największe obroty osiąga branża RTV/AGD. Raport

Dane z rynku potwierdzają jednoznacznie, że polski e-handel rozwija się w bardzo szybkim tempie.

Według PBI (Polskie Badania Internetu) w 2002 roku obroty e-sklepów i platform aukcyjnych wyniosły 0,32 mld zł, ale już po upływie 10 lat osiągnęły wartość ok. 20 mld zł – to tyle, ile w tym roku wyniosą wszystkie inwestycje drogowe w kraju.

Segment, który ma duży wkład w wyniki finansowe branży e-commerce to RTV/AGD.

RTV/AGD rządzi w internecie

W 2012 roku, według danych PBI, niemal co trzecia złotówka wydawana na zakupy internetowe w Polsce trafiała do sklepów internetowych sprzedających produkty RTV/AGD. Sprzęt elektroniczny stanowi aż 28 proc. ogólnej sprzedaży w internecie.

– Większość sklepów stacjonarnych z branży RTV/AGD, w tym duże sieci, prowadzi już sprzedaż internetową. Przykładowo, w ubiegłym roku ważnym wydarzeniem było wejście Media Marktu oraz Saturna w ten kanał sprzedaży. Znamienną cechą tego segmentu jest duża popularność płatności ratalnych. Rynek RTV/AGD wyróżnia także wysoka konkurencyjność, która skłania sprzedających do obniżania marż w celu zaproponowania ciekawszej oferty kupującym – analizuje Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU SA.

Na raty? Chętnie!

Według raportu Internet Standard E-commerce 2012, rośnie wartość sprzedaży ratalnej online – co trzeci sklep internetowy deklaruje wzrost transakcyjności za pośrednictwem tego kanału płatności, a 37 proc. stwierdza, że utrzymuje sprzedaż na tym samym poziomie. Taka forma płatności jest obecnie dostępna w ofercie większości dużych sklepów internetowych działających w segmencie elektroniki.

Analiza wpływu na sprzedaż płatności ratalnych dostępnych (od czerwca 2012 r.) na Allegro wykazuje, że możliwość rozłożenia płatności w czasie pozytywnie wpływa także na decyzje zakupowe klientów.

– Ponad połowa kupujących na Allegro, którzy skorzystali już z rat PayU, dokonało w ten sposób najwyższej transakcji w swojej historii zakupów internetowych. Dostępność rat online zwiększa ponadto prawdopodobieństwo, że kupujący zdecydują się na zakup droższych przedmiotów – mówi Czajkowski.

Polskie sklepy internetowe korzystają z takich systemów ratalnych online jak np. e-Raty Sygma Bank, e-Raty Żagiel czy raty PayU oferowane we współpracy z Alior Sync. Te ostatnie wyróżniają się dostępnością najszybszego procesu finalizacji transakcji na raty – od momentu wyboru tej metody płatności do uzyskania pozytywnej decyzji pożyczkodawcy może minąć zaledwie kilkanaście minut.

Z danych PayU wynika, że na raty kupujemy najczęściej przedmioty z kategorii komputery (ok. 17 proc. udziału w sprzedaży ratalnej online, obsługiwanej przez firmę). Na drugim miejscu znajduje się segment RTV/AGD, a dalej telefony – obie te kategorie generują po ok. 12 proc. udziału w sprzedaży ratalnej online.

Według danych Magapanel PBI/Gemius, zasięg e-sklepów z segmentu RTV/AGD/Foto/Komputery osiągnął w 2012 r. poziom 31,6 proc. – przy 6 mln użytkowników jest to najczęściej odwiedzana branża sklepów internetowych w Polsce.

Branże sklepów on-line wg liczby użytkowników i zasięgu wśród internautów
WĘZEŁ UŻYTKOWNICY
(REAL USERS)
ZASIĘG WŚRÓD INTERNAUTÓW (%)
AGD, RTV, ELEKTRONIKA, FOTO, KOMPUTERY 6 035 225 31,58
LITERATURA, MUZYKA, FILMY 4 994 353 26,13
ODZIEŻ 4 626 187 24,21
SKLEPY WIELOBRANŻOWE 4 018 229 21,03
INNE SKLEPY O OKREŚLONYM PROFILU 3 824 157 20,01
APTEKI INTERNETOWE 1 602 845 8,39
PRODUKTY DLA DZIECI i ZABAWKI 1 296 459 6,78
PERFUMY i KOSMETYKI 787 729 4,12
BROŃ i MILITARIA 602 280 3,15
SKLEPY MOTORYZACYJNE 532 668 2,79
BANKI ZDJĘĆ, ODBITKI i GADŻETY ZE ZDJĘCIAMI 468 690 2,45
BIŻUTERIA 367 597 1,92
BILETY 366 974 1,92
EROTYKA 234 110 1,22
KWIATY 95 200 0,50
oprac. PayU SA/ źródło: Megapanel PBI/Gemius, XII 2012

Warto zwrócić uwagę także na zmieniający się profil e-klienta, którego oczekiwania względem usług internetowych wpływają na intensywny rozwój branży e-commerce.

Wg badań TNS Polska dla PayU, przeciętny kupujący w sieci ma nie więcej niż 29 lat (45 proc. kupujących). 7 na 10 e-klientów to mieszkańcy miast. Co trzeci posiada wyższe wykształcenie i określa swoją sytuację materialną jako dobrą.

Nie bez znaczenia jest fakt, że 3 na 4 kupujących w sieci jest online codziennie lub prawie codziennie, oczekując wygody, oszczędności czasu i możliwości złożenia zamówienia o każdej porze dnia i nocy.

Fot. Getty Images

Exit mobile version