Dane z rynku potwierdzają jednoznacznie, że polski e-handel rozwija się w bardzo szybkim tempie.
Według PBI (Polskie Badania Internetu) w 2002 roku obroty e-sklepów i platform aukcyjnych wyniosły 0,32 mld zł, ale już po upływie 10 lat osiągnęły wartość ok. 20 mld zł – to tyle, ile w tym roku wyniosą wszystkie inwestycje drogowe w kraju.
Segment, który ma duży wkład w wyniki finansowe branży e-commerce to RTV/AGD.
RTV/AGD rządzi w internecie
W 2012 roku, według danych PBI, niemal co trzecia złotówka wydawana na zakupy internetowe w Polsce trafiała do sklepów internetowych sprzedających produkty RTV/AGD. Sprzęt elektroniczny stanowi aż 28 proc. ogólnej sprzedaży w internecie.
– Większość sklepów stacjonarnych z branży RTV/AGD, w tym duże sieci, prowadzi już sprzedaż internetową. Przykładowo, w ubiegłym roku ważnym wydarzeniem było wejście Media Marktu oraz Saturna w ten kanał sprzedaży. Znamienną cechą tego segmentu jest duża popularność płatności ratalnych. Rynek RTV/AGD wyróżnia także wysoka konkurencyjność, która skłania sprzedających do obniżania marż w celu zaproponowania ciekawszej oferty kupującym – analizuje Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU SA.
Na raty? Chętnie!
Według raportu Internet Standard E-commerce 2012, rośnie wartość sprzedaży ratalnej online – co trzeci sklep internetowy deklaruje wzrost transakcyjności za pośrednictwem tego kanału płatności, a 37 proc. stwierdza, że utrzymuje sprzedaż na tym samym poziomie. Taka forma płatności jest obecnie dostępna w ofercie większości dużych sklepów internetowych działających w segmencie elektroniki.
Analiza wpływu na sprzedaż płatności ratalnych dostępnych (od czerwca 2012 r.) na Allegro wykazuje, że możliwość rozłożenia płatności w czasie pozytywnie wpływa także na decyzje zakupowe klientów.
– Ponad połowa kupujących na Allegro, którzy skorzystali już z rat PayU, dokonało w ten sposób najwyższej transakcji w swojej historii zakupów internetowych. Dostępność rat online zwiększa ponadto prawdopodobieństwo, że kupujący zdecydują się na zakup droższych przedmiotów – mówi Czajkowski.
Polskie sklepy internetowe korzystają z takich systemów ratalnych online jak np. e-Raty Sygma Bank, e-Raty Żagiel czy raty PayU oferowane we współpracy z Alior Sync. Te ostatnie wyróżniają się dostępnością najszybszego procesu finalizacji transakcji na raty – od momentu wyboru tej metody płatności do uzyskania pozytywnej decyzji pożyczkodawcy może minąć zaledwie kilkanaście minut.
Z danych PayU wynika, że na raty kupujemy najczęściej przedmioty z kategorii komputery (ok. 17 proc. udziału w sprzedaży ratalnej online, obsługiwanej przez firmę). Na drugim miejscu znajduje się segment RTV/AGD, a dalej telefony – obie te kategorie generują po ok. 12 proc. udziału w sprzedaży ratalnej online.
Według danych Magapanel PBI/Gemius, zasięg e-sklepów z segmentu RTV/AGD/Foto/Komputery osiągnął w 2012 r. poziom 31,6 proc. – przy 6 mln użytkowników jest to najczęściej odwiedzana branża sklepów internetowych w Polsce.
Branże sklepów on-line wg liczby użytkowników i zasięgu wśród internautów | ||
WĘZEŁ | UŻYTKOWNICY (REAL USERS) |
ZASIĘG WŚRÓD INTERNAUTÓW (%) |
AGD, RTV, ELEKTRONIKA, FOTO, KOMPUTERY | 6 035 225 | 31,58 |
LITERATURA, MUZYKA, FILMY | 4 994 353 | 26,13 |
ODZIEŻ | 4 626 187 | 24,21 |
SKLEPY WIELOBRANŻOWE | 4 018 229 | 21,03 |
INNE SKLEPY O OKREŚLONYM PROFILU | 3 824 157 | 20,01 |
APTEKI INTERNETOWE | 1 602 845 | 8,39 |
PRODUKTY DLA DZIECI i ZABAWKI | 1 296 459 | 6,78 |
PERFUMY i KOSMETYKI | 787 729 | 4,12 |
BROŃ i MILITARIA | 602 280 | 3,15 |
SKLEPY MOTORYZACYJNE | 532 668 | 2,79 |
BANKI ZDJĘĆ, ODBITKI i GADŻETY ZE ZDJĘCIAMI | 468 690 | 2,45 |
BIŻUTERIA | 367 597 | 1,92 |
BILETY | 366 974 | 1,92 |
EROTYKA | 234 110 | 1,22 |
KWIATY | 95 200 | 0,50 |
oprac. PayU SA/ źródło: Megapanel PBI/Gemius, XII 2012 |
Warto zwrócić uwagę także na zmieniający się profil e-klienta, którego oczekiwania względem usług internetowych wpływają na intensywny rozwój branży e-commerce.
Wg badań TNS Polska dla PayU, przeciętny kupujący w sieci ma nie więcej niż 29 lat (45 proc. kupujących). 7 na 10 e-klientów to mieszkańcy miast. Co trzeci posiada wyższe wykształcenie i określa swoją sytuację materialną jako dobrą.
Nie bez znaczenia jest fakt, że 3 na 4 kupujących w sieci jest online codziennie lub prawie codziennie, oczekując wygody, oszczędności czasu i możliwości złożenia zamówienia o każdej porze dnia i nocy.
Fot. Getty Images