Bizrun.pl

E-klienci rezygnują z gotówki

Połowa kupujących w sieci odwiedza platformy handlowe i sklepy internetowe średnio raz w tygodniu i zostawia w nich od 500 do 2 tys. zł rocznie – wynika z analizy PayU.

Przy płaceniu coraz większa grupa internautów wybiera płatności szybkim przelewem z natychmiastową realizacją online lub kartą. Najczęściej kupowane produkty to sprzęt RTV i AGD.

Z badania przeprowadzonego przez PayU wynika, że 79 proc. kupujących w sieci płaci za zakupy korzystając z szybkich przelewów online (tzw. pay-by-linków), a aż 64 proc. deklaruje, że jest to najczęściej wybierana przez nich metoda płatności.

W odniesieniu do płatności gotówką, tylko 21 proc. użytkowników często płaci przy odbiorze towaru, a prawie 60 proc. nie używa tej metody w ogóle lub robi to rzadko.

Powyższe dane potwierdzają zmianę, jaka zachodzi w preferencjach e-konsumentów. Rezygnują oni z gotówki na rzecz wygodniejszych i szybszych płatności internetowych. Udział płatności szybkimi przelewami online w ogólnej liczbie transakcji za zakupy w internecie wzrasta średnio o ok. 10 proc. w skali roku.

– Z perspektywy kupujących szybkie przelewy z natychmiastową realizacją online są bardzo wygodnym rozwiązaniem, bo nie wymagają wpisywania danych w formularzu przelewu, co jest czasochłonne. Wszystko uzupełnia się tu automatycznie, a kupujący tylko loguje się do swojej bankowości internetowej i zatwierdza płatność – mówi Joanna Pieńkowska-Olczak, dyrektor ds. produktów i usług płatniczych PayU SA.

– Od razu po dokonaniu płatności informujemy o tym sprzedawcę, który wysyła zamówiony towar. Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że aż 3/4 użytkowników wybiera przelew online (np. mTransfer, Przelew24 czy Płacę z Alior Bank) właśnie ze względu na szybkość transakcji – dodaje.

Co druga osoba kupująca w internecie nabywa w ten sposób telewizory, sprzęt audio-video oraz AGD, a także akcesoria do domu i ogrodu – wynika z badania przeprowadzonego przez PayU. Dużym zainteresowaniem cieszą się także produkty z kategorii telefony i motoryzacja – czterech na dziesięciu badanych kupiło je w ciągu ostatniego roku w sieci. Sprzęt komputerowy oraz upominki dla dzieci nabywa przez internet co trzecia osoba, która wzięła udział w badaniu.

Im większe doświadczenie w e-zakupach mają kupujący, tym więcej zalet tego rozwiązania dostrzegają. 40 proc. osób, które wzięły udział w badaniu, wydaje rocznie od 500 do 2.000 zł na zakupy w internecie.

Analiza odpowiedzi na pytania dotyczące sposobu płatności wskazuje na istnienie trzech grup kupujących w internecie: aktywni, wygodni, tradycjonaliści.

„Aktywni” kupują najczęściej i wydają jednocześnie największe kwoty. Często dokonują płatności kartami, co odróżnia ich od pozostałych użytkowników. „Wygodni” korzystają niemal wyłącznie z szybkich przelewów online, a grupa określona jako „tradycjonaliści” to osoby wybierające płatność przy odbiorze towaru lub zwykły przelew w banku.

Szybkość transakcji, gwarancja bezpieczeństwa dokonywanej płatności oraz dostępność ulubionego kanału płatności, to najważniejsze powody, które wpływają na wybór płatności internetowych przez kupujących.

Zwłaszcza ta ostatnia kwestia jest ważnym sygnałem dla sprzedających w sieci. Dobrze funkcjonujący e-sklep powinien zaopatrzyć się w system płatności internetowych oferujący obsługę różnego rodzaju transakcji. Współpraca z integratorem płatności, takim jak np. PayU, pozwala na dostarczenie szerokiego wachlarza narzędzi płatniczych, co ułatwia kupującym przejście przez cały proces zakupowy, którego ostatnim etapem jest płatność.

Dane zaprezentowane w informacji pochodzą z badania przeprowadzonego przez PayU na reprezentatywnej grupie internautów (użytkowników platformy handlowej Allegro) w czerwcu br.

Fot. Getty Images

Exit mobile version