Site icon Bizrun.pl

Jak wypromować sklep lub zakład usługowy?

Sklepy spożywcze, firmy usługowe – one nie znikną nawet wtedy, gdy internet będzie w naszym życiu jeszcze bardziej wszechobecny niż dziś. Stacjonarny, lokalny biznes wymaga odpowiedniej strategii promocyjnej.

Być może produkty w sklepach internetowych są tańsze, ale sklepy stacjonarne są bliżej, przez co wybrany produkt możemy zdobyć bez czekania na przesyłkę. W przypadku usług sprawa jest jeszcze bardziej oczywista – hydraulik nie naprawi nam kranu przez internet. Klienci potrzebują lokalnych firm. Jak jednak dotrzeć do tych, którym mamy coś do zaoferowania?

W wypadku firm działających w sposób tradycyjny, promocja w internecie może mieć znaczenie wspomagające, podstawą powinny być jednak działania realizowane „w realu”. Warto wykorzystać sprawdzone sposoby.

Szyld

Twoja firma powinna być wyraźnie i estetycznie oznaczona. Dobrze, jeśli zainteresowany klient z daleka będzie widział miejsce, którego szuka. Czytelny szyld, z którego będzie jednoznacznie wynikało, czym zajmuje się firma, to podstawa. Nieraz przydają się także dodatkowe tablice lub strzałki. Warto o nich pomyśleć szczególnie wtedy, gdy do firmy nie wchodzi się głównym wejściem lub gdy nie znajduje się ono bezpośrednio przy ulicy.

Ulotki

Kto dziś czyta ulotki? Prawie nikt. Prawie. Pomyśl jednak – jeśli szukasz szkoły językowej, a ktoś wręcza Ci ulotkę z informacją o nowej szkole tego typu w Twoim mieście, pewnie się nią zainteresujesz. Jeśli psuje Ci się samochód, a za wycieraczką znajdujesz adres nowego serwisu, nie wyrzucisz tej ulotki bez czytania. A jeśli jeszcze byłaby tam informacja, że ulotka jest kuponem rabatowym i po jej okazaniu otrzymasz 20% zniżki na wybraną naprawę?

Jeśli i Ty chcesz rozdawać ulotki, zadbaj, by trafiły do właściwych osób, czyli do Twoich potencjalnych klientów. Zastanów się też czy nie możesz połączyć akcji ulotkowej z ofertą rabatową.

Reklama prasowa

Gazetki reklamowe, lokalne tygodniki i dzienniki – często traktowane są przez czytelników podobnie jak niegdyś książki telefoniczne. Jeśli czytelnik potrzebuje lekarza, przegląda gazety, by znaleźć odpowiedni numer telefonu. Gdy chce kupić meble, szuka w lokalnej prasie sklepów w swojej okolicy. Jeśli wśród ogłoszeń znajdzie Twoje, być może stanie się Twoim klientem.

Pamiętaj jednak, że reklama w prasie powinna być długotrwała. Lepiej zamówić małe ogłoszenie, ale publikować je przez kilka miesięcy niż zdecydować się na jednorazową reklamę na całą stronę.

Jeśli na obszarze Twojej działalności działają lokalne stacje radiowe i telewizyjne, reklamę w nich także weź pod uwagę.

Telebimy

Prawie w każdym mieście znajdują się już elektroniczne billboardy. Na takich tablicach reklamy wyświetlają się cyklicznie. Seria slajdów prezentujących Twoją firmę, wyświetlana przez jeden miesiąc co 20 minut, może Cię kosztować od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie.

Cena zależy przede wszystkim od lokalizacji telebimu. W małych miastach jest tanio, w centrach dużych miast jest drogo. Reklama taka przykuwa uwagę przechodniów, a poza tym nie wymaga dużych nakładów związanych z jej produkcją – warto więc uwzględnić ją w kampanii promocyjnej.

Internet

Każda firma powinna mieć własną stronę internetową. Klient, który poszukuje informacji o Twojej działalności w sieci, powinien móc je znaleźć. Czasem wystarczy prosta wizytówka, innym razem lepiej stronę rozbudować – zależy to od tego czy prowadzisz sklep spożywczy, czy np. wynajmujesz domki letniskowe.

Nie powinieneś jednak poprzestawać na stronie www. Kwatery dla turystów możesz promować w odpowiednich serwisach ogłoszeniowych. Serwisy grupujące oferty istnieją także dla wielu innych branż.

Poza tym działają lokalne katalogi firm – w nich także nie powinno zabraknąć informacji o Twojej działalności. Jeśli chcesz, by Twoja firma jawiła się jako nowoczesna i dbająca o kontakty z klientami, rozważ założenie firmowego profilu na portalu społecznościowym. Pamiętaj jednak, że na prowadzenie takiego konta trzeba mieć sporo czasu albo zlecić to zadanie komuś innemu.

To tylko kilka sposobów na wypromowanie lokalnej firmy. Jeśli regularnie będziesz wykorzystywał różne kanały reklamy, firma zapadnie w pamięci mieszkańców. Jeśli do tego klienci będą zadowoleni z jakości obsługi w Twoim sklepie lub zakładzie usługowym, będą do Ciebie wracać. Tak właśnie możesz zbudować silną pozycję na lokalnym rynku. Pamiętaj jednak, że efekty nie pojawiają się od razu.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version