Site icon Bizrun.pl

Kobiety nie boją się e-commerce

Polki w roli przedsiębiorców internetowych? W branży e-commerce, jeszcze do niedawna zdominowanej przez mężczyzn, coraz częściej widać kobiecą rękę.

Handel internetowy to branża tradycyjnie zdominowana przez sprzedawców płci męskiej – pod koniec ubiegłego roku według wyliczeń serwisu Home.pl 27 proc. e-sklepów w Polsce było prowadzonych przez panie.

– Polki bardzo często wchodzą w te gałęzie e-handlu, które są uznawane za typowo kobiece, np. hand made, odzież czy dodatki. Tak swój biznes rozpoczęły właścicielki m.in. NaLudowo.pl, Paper Fashion.pl, Agugu.com.pl czy PuszystaSzafa.pl. Zauważamy jednak wzrost zainteresowania prowadzeniem własnego e-biznesu przez kobiety. Świadczy o tym np. odsetek pań biorących udział w warsztatach Akademii Biznesu Internetowego – mówi Tomasz Henel, trener Akademii Allegro.

Ile Polek uczy się prowadzenia e-biznesu?

Na przestrzeni ostatniego roku Akademia Allegro, czyli edukacyjny projekt serwisu Allegro.pl, prowadziła dwudniowe warsztaty dla początkujących e-przedsiębiorców w 50 miastach powiatowych (styczeń 2011 – luty 2012) w czterech województwach. Łącznie przeprowadzono zajęcia dla ok. tysiąca sprzedawców internetowych.

– W regionie mazowieckim 58,9 proc. uczestników stanowiły, o dziwo, kobiety. Na Warmii i Mazurach założeniem swojego biznesu w sieci było zainteresowanych już 43,2 proc. pań. Podobny odsetek (39,3 proc.) uczestnictwa Polek wśród sprzedawców internetowych zanotowaliśmy w kujawsko-pomorskim. Natomiast w łódzkim o zarabianiu na sprzedaży w sieci myśli co trzecia kobieta – wylicza Damian Łukasiewicz, koordynator warsztatów Akademii Allegro.

Można się spodziewać, że udział kobiet w handlu internetowym będzie stale wzrastał – podobnie, jak liczba kobiet kupujących w sieci. Jeszcze niedawno to właśnie mężczyźni dominowali wśród klientów platform handlowych czy e-sklepów. Według badań CB Richard Ellis panowie wciąż robią zakupy w sieci z większą częstotliwością, ale to kobiety zostawiają o wiele większe pieniądze u internetowych sprzedawców. Panie również coraz odważniej wchodzą w branżę e-commerce, chwytając się nawet tych gałęzi e-handlu, które postrzegane są jako „męskie”.

Kobiety nie boją się „męskich” branż

Ola już od sierpnia 2010 roku prowadzi internetowy sex shop, LoveBay.pl, w przeważającej większości mając za konkurencję mężczyzn.

– Moja branża jest typowo męska, dlatego tym bardziej myślę, że jako właścicielka e-sklepu wprowadzam nieco urozmaicenia. Na razie LoveBay jest typowo rozwojowy, jestem na bieżąco z każdą nowinką, jaka pojawia się na rynku. Grono klientów systematycznie rośnie, więc jestem dobrej myśli – podkreśla szefowa e-sklepu.

Marta Góralska (na zdjęciu) prowadzi z kolei internetowy sklep BoxForFox.pl i jednocześnie kończy architekturę. Razem z siostrą promują ekologiczny i odpowiedzialny design, ale także racjonalny biznes, m.in. wspierając ideę 3R (reduce-reuse-recycle), czyli ogranicz-użyj powtórnie-odzyskaj.

– Obie z siostrą nie mamy doświadczenia w branży, jednak to nam nie przeszkadza. Cały czas uczymy się jak prowadzić e-biznes. Nasz sklep ruszył w maju 2011 roku, jednak jego start poprzedziło kilka miesięcy intensywnych przygotowań – wyjaśnia prowadząca BoxForFox.

Swój własny e-biznes od niedawna prowadzi również Marta Pogorzelska, która nie tylko postawiła na dość specyficzną niszę w e-handlu, ale również zaryzykowała z wprowadzeniem międzynarodowej marki na polski rynek.

– Jestem wyłącznym przedstawicielem firmy Arrak Outdoor,  produkującej odzież przeznaczoną dla osób pracujących z psami czy zaangażowanych w sporty kynologiczne. Po tym, jak zorientowałam się, że firma handlująca w całej Europie nie ma swojego oddziału w Polsce, zdecydowałam się sama zadziałać i oprzeć własny biznes o tę markę – mówi Marta Pogorzelska.

Kobiety w e-commerce: zorganizowane i konkretne?

Polki często już w fazie planowania własnego biznesu internetowego mają wizję tego, jak rozszerzyć sprzedaż w sieci o inne elementy biznesu. Właścicielka LoveBay snuje plany dotyczące założenia portalu o tematyce erotycznej, a siostry prowadzące BoxForFox marzą o powstaniu własnego miejsca w „realu”.

– Nie chodzi tyle o sklep czy showroom, ale miejsce, do którego przychodzi się zarówno na zakupy, jak i po to, by porozmawiać o nowych trendach i spotkać pozytywnie zakręconych ludzi – wyjawia Marta Góralska.

A jakimi przedsiębiorcami internetowymi są kobiety? Sławomir Rajch, jeden z trenerów Akademii Allegro, podsumowuje wizytę w kilkudziesięciu miastach powiatowych podczas warsztatów z biznesu internetowego.

– Panie przybywają z mniejszym przekonaniem o byciu ekspertem i większą potrzebą konsultacji niż panowie. Radują mnie owocne rozmowy i możliwość realnej pomocy uczestniczkom. Panie są również znacznie bardziej chętne do wyrażania podziękowań i próśb o jednoznaczne wskazanie różnic między tym, co w ich biznesach lepsze, a co gorsze.

Kobiety w e-commerce są również chwalone za szczególnie analityczne podejście do swoich biznesów internetowych – zarówno na etapie już działającej firmy, jak i tej w fazie projektowania. Podobnie uważa właścicielka sklepu internetowego BoxForFox.

– Kobiety, które biorą się za własny e-biznes są przeważnie bardzo dobrze zorganizowane, obowiązkowe i rzetelne. Potrafią zajmować się kilkoma rzeczami naraz i dobrze im to wychodzi, bo przecież tak jest w życiu – twierdzi Marta Góralska.

Exit mobile version